#122 Flork Reviews: Samsara - Charon's Lullaby (2024)

Samsara - Charon's Lullaby By Flork Emerging from the remnants of the Black Death Metal band MORS OMNIA SOLVIT in 2009 (which is a la...

Monday, October 23, 2023

#94 Tom/EZR Reviews: Zmyrna – Saeculum Mysticum (EP Split /w Silent Thunder, 2023)

ZmyrnaSaeculum Mysticum (EP Split /w Silent Thunder, 2023)

By Tom/EZR

Kapelu Zmyrna netreba veľmi predstavovať, spravil som tak čiastočne pri recenzii na ich predchádzajúce EP, ktoré vyšlo v roku 2022 ako split s nemeckými Nebran. Zmyrna je česko-slovenské (alebo slovensko-české) zoskupenie, ktorému sa svojím black metalovým poňatím stredovekého mysticizmu podarilo v relatívne krátkom čase výrazne sa zapísať doma aj v zahraničí. Svedčí o tom nie len množstvo koncertov, ktoré kapela odohrala, ale aj počet edícií prvých dvoch EP, z ktorých sa viacero vypredalo hneď po ich vydaní. Keď sledujem správy o treťom EP (o ktorom tu bude reč) tak ani to nebude výnimkou. 12“LP split s americkými Silent Thunder, ktoré vyšlo na čínskom (!!!) labeli Goatowa Rex, bolo vypredané skôr než som si stihol rozmyslieť či čínsku ekonomiku podporím ešte aj takýmto spôsobom... Nič to ale - počkám si na lokálnejšiu verziu.

Nový materiál obsahuje 3 kantáty, tradične latinsky očíslované ako Canticum decimum, Canticum undecimum a Canticum duodecimum (Kantáta desiata, jedenásta a dvanásta). Podľa kreditov k albumu bola väčšina materiálu vrátane intra nahratá naživo v štúdiu v Žiline. Donahrávali sa spevy a duplované gitary. Tento spôsob nahrávania je dnes celkom pozoruhodný - kto v štúdiu nestrávil hodiny až dni postprodukciou bicích a úpravami rôznych rytmicko melodických nedostatkov nech zdvihne ruku...  Obal splitka (podľa námetu M. ho nakreslil Robert von Ritter) znázorňuje akýsi obrad s účasťou postáv v mníšskych habitoch odohrávajúci sa niekde v temnej miestnosti gotického kláštora. O aký kláštor sa jedná si domýšľam pri štúdiu textu desiatej kantáty. Je to prepis výhražného listu občanom Bardejova z roku 1493, v ktorom ich zbojníci žiadajú o zloženie zlata buď v Krakowskom kláštore, alebo v kartuziánskom kláštore Lechnica (dnešný Červený Kláštor), ináč to pre bardejovčanov nedopadne dobre... Text napísaný a prespievaný dobovým jazykom znie až prekvapivo zreteľne a to napriek hrdelnému zavýjaniu, čo je typ vokálneho prejavu charakteristický pre Zmyrnu. Ďaľšie dve kantáty sú úryvky zo Žilinského mestského zákonníka z roku 1473 a pojednávajú o „kurewstwie“ a „czarodiegniczych“. Pre navodenie atmosféry a lepšie precítenie zhudobneného príbehu Zmyrny je to dôležitá informácia. Kto aspoň raz nezatúžil po rozpálených kliešťoch inkvizítora trhajúcich mäso zo svojho v kolese dolámaného tela, prípadne o pomalom nabodávaní na kôl pred očami smejúcich sa pohanov z Otomanskej ríše nech zdvihne ruku... Prineste vaše dcéry a zlato do kláštora, inak...!! Príbehy ako tieto podnecujú moju chuť nechať sa presiaknuť stredovekom, či už v podaní akademikov Daniely Dvořákovej a Františka Grausa alebo domácich autorov historických „pulp fiction“ Joža Nižňanského či Ďura Červenáka. Ale späť k Zmyrne.

Hudobne kapela nadväzuje na predchádzajúcu tvorbu. Strednotempové pasáže, dôrazné riffy s výraznými basovými linkami, melodické chorály či pískanie a už spomínané hrdelné zavíjanie s vkusne pridaným hall efektom (v jednom momente mi moja knižnica kultúrnych asociácií dokonca na sekundu predhodila St.Christophe z prvotiny Wanastowych Vjecí). Hra na gitare s Euronymovým TM prešmykovaním a vypúšťaním v pomalších pasážach, kde krásne doznieva sustain. K tomu v desiatej kantáte pákové gitarové sólo alebo v kantáte číslo dvanásť dungeon synthový syntetizátor. Môj osobný favorit je jedenásta kantáta aj vďaka pískaciemu motívu, ktorý mi aj v tento mizerný októbrový deň dokázal vykúzliť očarujúco trúchlivú náladu.

V závere by som sa priklonil k hodnoteniu albumu nie podľa číselnej stupnice, ale podľa Hippokratom zadefinovaného a v stredovekej medicíne hojne zaužívaného konceptu štyroch telesných štiav – EP Saeculum Mysticum je presiaknuté čiernou žlčou vďaka, ktorej má najnovší počin kapely Zmyrna nezameniteľný melancholický charakter. Palec hore a pamätajte na smrť priatelia.

======================================

Zmyrna na Jablkách ďaleko od stromu: