#122 Flork Reviews: Samsara - Charon's Lullaby (2024)

Samsara - Charon's Lullaby By Flork Emerging from the remnants of the Black Death Metal band MORS OMNIA SOLVIT in 2009 (which is a la...

Wednesday, October 11, 2023

#93 Tom/EZR Reviews: Mrač – Leshy (EP 2023)

Mrač – Leshy (EP 2023)

by Tom/EZR

Do „rúk“ sa mi dostala ďaľšia pomerne obskúrna domáca záležitosť hlásiaca sa k žánru black metal, ktorú zatiaľ nestačili zachytiť ani pozorní kronikári Metal-archives. Jedná sa o krátke, štvorskladbové dielo o dĺžke zhruba osem minút. Mrač je kapela alebo projekt pôvodom z Hornej Vsi, po prečítaní textov dedukujem, že sa jedná o Hornú Ves z okresu Žiar nad Hronom a nie tú v okrese Prievidza. Dôvodom sú referencie na kyanid a jeho "jedovaté objatie" – termíny, ktoré si po krátkom googlení spojím s ťažbou zlata, a síce spracovanie rudy z povrchového lomu Šturec, kde sa pre dosiahnutie najlepších výsledkov výťažnosti zlata používa lúhovanie kyanidom. Kde sa nachádza odkalisko - tento pre prírodu devastačný proces plný jedovatých látok vypúšťaných do riek a zeme ? Áno, práve v Hornej Vsi.

Horná Ves

In the depths of Horna Ves, darkness prevails
A poison whispers in the winds, as the village bewails
Cyanide coursing, a lethal embrace
Intoxicating veins, erasing life's trace

Cyanide's venomous grip, on this cursed land
Destruction reigns, as darkness expands
Within Horna Ves, a deadly melody unfolds
In shadows we dance, where cyanide beholds.

Názov EP nesie referenciu na Leshy-ho, slovanského pohanského boha, opatrovateľa lesov, ktorý je na obale je znázornený ako obrys humanoida obitého klincami, nazerajúceho z poza stromov. Obal je veľmi vkusne nakreslený a podľa referencie na Bandcampe ho spravil komiksový ilustrátor Eniac. Napadne ma, že v krátkom čase tu máme druhé black metalové EP, na ktorého obale je vyobrazený slovanský boh lesa, to prvé (recenzia tu) patrí kapele Stangarigel. Leshy je entita, ktorej v intre vzdáva hold ženský hlas. Atmosféra intra má správny kultový feeling, vylovím z knižnice svojich asociácií odkaz na pôvodný 70's film Wicker man s Christopherom Lee v hlavnej úlohe.

Leshy

Deep within the ancient woods, where darkness dwells Leshy emerges, a spirit untamed, his presence tells Eyes of emerald glow, his power awakens Infinite knowledge he possesses, our minds he beckons

Leshy, master of the forest, essence untamed Experience beyond comprehension, his kingdom untamed

Intro plynule prechádza do skladby Horná Ves spomínanej vyššie a tu máme konečne do činenia s nefalšovaným ultrarýchlym lo-fi blackmetalom v duchu ranných Beherit a Blasphemy. Strojové, naprogramovené bicie, gitary utopené v digitálnom šume, to celé zabalené v hustej atmosfére.

Pokračujeme treťou skladbou Cyanide's Venomous Grip - rytmickým odriekavaním, v ktorom dotyčný interpret pod vplyvom kyanidu zažíva euforické šialenstvo – to je vykreslené digitálnym väzbením, hlasovými efektami a rituálnym bubnovaním. Na záver outro Despair Shall Ride, kde nasamplované vrčanie motorovej píly ohlasuje koniec lesa, prírody a predpokladám, že aj Leshyho. Vzývaný a uctievaný, otrávený a spílený slovanský boh lesa Leshy – koniec prírody, koniec lesa v štyroch atmosferických kúskoch, v ktorých Mrač dokázal zaujať príbehom, prevedením a odkazom. Z môjho pohľadu veľmi interesantný a netradičný pohľad na tradičné témy, dávam palec hore a teším sa na ďaľšie príbehy z Hornej Vsi.