#259 Katov Syn(th) / Electronic / Dominik / 27.1.2025


 

1 Kto si, čo robíš, čo ťa najviac zaujíma práve v týchto dňoch ?

Volám sa Dominik Novák a venujem sa prevažne ambientnej elektronickej hudbe, ktorú tvorím pomocou modulárneho syntetizátora v kombinácii s terénnymi nahrávkami, ktoré si sám zaznamenávam.

Momentálne sa naplno venujem novému modulu, ktorý si vyžaduje hlbšie menu diving, takže sa s ním učím pracovať tak, aby boli moje koncerty efektívnejšie a zároveň jednoduchšie na hranie. Okrem toho sa učím pracovať so starým páskovým rekordérom Akai, na ktorom plánujem postaviť svoj budúci album – skúšam, ako správne strihať pásky a využívať ich kreatívne možnosti.

Nedávno som si tiež zaobstaral z druhej ruky sampler Roland 404SP, s ktorým ma baví objavovať, aké intuitívne a rýchle môže byť tvorenie hudby.



2 V ktorých kapelách si pôsobil a na čo si hral ?

Okrem svojej sólovej tvorby ako Katov Syn(th) aktuálne pôsobím v Božskom Soaré so skvelým hudobníkom Richardom Grimmom (aka Boh Vajec) a v noise-punkovom triu Kúpeľ Mysle, kde hrám na gitare. Občasne vystúpime aj s projektom The Blackwood Incident – napríklad minulý rok sme robili hudobný doprovod k nemému filmu Nosferatu.

Ako gitarista som počas korony hral v kapele Kultúra Smrti a predtým v neustále sa meniacej noisovej/doomovej Vrakuni.

V dávnejšej minulosti som bol súčasťou projektov .soundscapes, Triple Sun, øskar a SeriemDoNeba.

 



3 Popíš svoju poslednú výbavu (nástroj, aparatúru, efekty) a čím je/bola pre teba zaujímavá?

Ako Katov Syn(th) sa mi konečne podarilo usadiť vo veľmi „jednoduchej“ kombinácii – modularný syntetizátor, sampler Roland 404SP a Empress Zoia ako FX jednotka. Je to najvýkonnejšia zostava, akú som kedy mal – spoľahlivá, vzájomne prepojená a hlavne efektívna. Zrazu mám systém, ktorý dokáže bez problémov odohrať celý môj album. Konečne mám silný sekvencer, ktorý si dokáže pamätať a jednoducho reprodukovať celý album, ovládať sampler aj efektovú slučku úplne intuitívnym spôsobom. Na mne zostáva tá krajšia a jednoduchšia úloha – všetko poskladať, hrať sa so zvukom, otvárať filtre a doslova točiť gombíkmi.

Ako gitarista Kúpela Mysle hrám na modifikovanom Jazzmasteri, do ktorého som narval high-gain snímače, aby poriadne „tíslo“. Okrem toho používam Silvertone 1449 – takú surfrockovú gitaru s výbornými single-coil snímačmi.

Môj gitarový aparát tvorí Fender Deville 410 – ešte z čias, keď ho vyrábali so štyrmi 10-palcovými reproduktormi. Neuveriteľne hlučná mašina. K tomu mám modifikovanú starú Vermona bedňu, do ktorej som dal 12-palcový gitarový a 15-palcový basový reproduktor. Z Deville-u tlačím gitarový reproduktor ako externý kabinet a basový poháňam cez malý basový Ampeg. Celé je to teda riadne hlučná aparátová zostava s plným tónom. Kedysi som hrával cez päť veľkých ampov, ale takto sa mi to podarilo zredukovať, pričom som si zachoval kvalitu zvuku, na ktorú som zvyknutý.



4 Povedz mi niečo o vašej poslednej nahrávke - ako vznikala, kto na nej spolupracoval ?

Nahrávka Tu, kde žijem, žiješ, žijeme vznikala v mojom domácom „štúdiu“ počas zimy 2023 až do jari 2024. Pišta Kráľovič ma silne namotivoval vetou: „Zima je na to, aby si sedel doma na riti a robil hudbu.“ Keďže som mal za sebou zopár neúspešných pokusov o dokončenie albumu v predošlých rokoch, rozhodol som sa tentokrát venovať nahrávke takmer pol roka.

Proces prebiehal v troch fázach. Najprv som improvizoval a nahrával rôzne loopy a melodické podklady. Počas dotvárania týchto nápadov som šikovne vymenil časť svojho gearu za nové nástroje, čo mi výrazne zlepšilo workflow a prinieslo množstvo nových nápadov. V poslednej fáze som do skladieb zapracovával terénne nahrávky, dolaďoval celkový mix a vychytával detaily.

Asi najzábavnejšia časť nahrávania bola tá, že som robil veci úplne inak než doteraz. To je vlastne princíp, ktorý sa snažím vniesť do každého projektu – skúšať nové postupy a hrať inak. Napríklad v troch trackoch som zo starej kazety nahral do looperu úryvok opery a následne celý sample prehnal cez modular, čím som hľadal alternatívne zvukové zdroje namiesto bežných oscilátorov.

Nahrával som stopu po stope, hlavne preto, že som mal iba dvojvstupovú zvukovku. Všetko som si precízne vrstvil v Abletone – čo som predtým pri ambientnej hudbe nepovažoval za nevyhnutné – a tentokrát som sa oveľa viac sústredil na melodické postupy.

Na albume sa podieľali aj ľudia, ktorí mi dávali spätnú väzbu, najmä Boris Vitázek a Richard Grimm, ktorých názory výrazne ovplyvňujú moju tvorbu. Veľká vďaka patrí aj mojej drahej Lýdii Grešákovej, ktorá trpezlivo znášala celý proces nahrávania, a, samozrejme, našim trom mačkám, podľa ktorých testujem, či majú skladby požadovanú atmosféru.



 

5 Čo ťa najviac ovplyvňuje pri tvorbe ? 

Asi najviac môj aktuálny mood a prístup, ktorý na danú úlohu zvolím.

Čo sa nálady týka, môj „vkus“ sa často mení podľa toho, čo práve počúvam. Napríklad počas tvorby posledného albumu som sa sústredil najmä na elektronickú, ambientnú a klavírnu hudbu – takmer vôbec som nepočúval gitarovky. Rok predtým som mal obdobie, keď mi extrémne „drbalo“ z black metalu, takže som sa syntetizátorov ani nedotkol.

Pod prístupom mám na mysli výber nástrojov, s ktorými pracujem. Teraz sa napríklad učím pracovať s páskovým rekordérom, čo výrazne ovplyvňuje spôsob, akým ho kombinujem s ostatnými nástrojmi. Oveľa menej používam sekvencery a oveľa viac hrám „naživo“, čo je obrovský kontrast oproti dôkladnému programovaniu sekvencerov na poslednom albume.

Samozrejme, veľký vplyv majú aj vonkajšie faktory – to, čo sa deje okolo mňa, ako sa cítim, aká je atmosféra. To všetko sa nakoniec odráža v tom, čo robím a ako to robím.



6 Ktorú skladbu, a ktorý text vlastnej kapely by si vyzdvihol ?

„Nie som tým, kým som chcel byť, ani neviem byť lepším človekom." Kultúra smrtiHneď za rána na kolenách, prvá pieseň.


7 Aké tvorivé plány máš do budúcnosti?

Tento rok plánujem odohrať množstvo koncertov ako Katov syn(th), nahrať druhý album a zároveň sa viac venovať projektu Božské Soaré, ktorý čakajú koncerty aj nahrávanie debutového albumu. Uvidíme, čo ďalší rok prinesie.



 

8 Počas pandémie sme zažili spomalenie a izoláciu, v rámci ktorej sme chodili na ilegálne koncerty a vážili si všetko čo vznikalo - dnes sme späť vo svete kde je pretlak koncertov, novej hudby - ako si vnímal ten čas spomalenia ty a nechýba ti aspoň trochu? 

Myslím si, že situácia je lepšia ako pred pandémiou. Povedal by som, že veľa ľudí si uvedomilo, aké dôležité sú koncerty a aké príjemné je zažiť hudbu naživo. Neviem, či sa mi to len zdá, ale mám pocit, že koncerty sú oveľa viac navštevované, a to ma teší.

Smerujeme však opäť do doby, keď bude organizovanie koncertov oveľa náročnejšie – veľa priestorov na Slovensku je ohrozených kvôli krokom našej vlády. Preto si vážim každý koncert, na ktorý môžem ísť, a užívam si ho naplno. Rovnako ma teší angažovanosť ľudí, ktorí napriek zhoršeným podmienkam stále organizujú akcie.

Na pandémii mi asi nechýba nič – možno len absencia zhonu.


9 Čo je Tvoja osobná hranica, za ktorou nie si ochotný akceptovať interpreta ? 

Ak je interpret/ka arogantný kus chuja – a samozrejme, ak si nácek. To sú asi jediné dve veci, ktoré ma spoľahlivo odradia.



 

10 Ktorá domáca/zahraničná akcia je pre teba najlepšia a prečo ?

Asi nemám žiadnu 'najlepšiu' akciu, ale veľmi rád navštevujem Mikrozvuk v LOMe, lebo tam volajú veľmi zaujímavé zahraničné mená. Taktiež mám veľmi rád Zvuk knižnice, kde Renat pozýva lokálne akty, a snažím sa vždy navštíviť Pivničnú Pleseň v Kubiku, lebo ešte nebola ani jedna, kde by som sa nudil.


11 Ktorý zvuk (štúdio, album/kapela), artwork (album cover) a videoklip na domácej scéne ťa v súčastnosti zaujal najviac?

Na poslednej Pivničnej Plesni, kde som bol, rapoval Sova (Dude the Wolf), a asi po prvýkrát som bol takto ponorený do trapu. Dúfam, že to čoskoro vydá. Za posledný rok ma dosť bavili popiky ako Taky pekný, veľký od God and Eve, veľa vecí od Fvlcrvm a ešte Kompost od Vojdi. Som trocha smutný, že som sa moc nevenoval tvrdšej hudbe, ale určite mi čoskoro príde nálada aj na tú. Nádherný videoklip mala Adela Mede na pesničky Hol a Tavasz

Čo sa album coverov týka, najviac sa mi páči nápad s recyklovaním starých dosiek na Nemiestach Mira Tótha, ktorý mu vystrúhala kamarátka Tereza Maco.



 

12 Hudobný album, kniha, film, seriál, počítačová hra, tetovacie štúdio a pivo ktoré odporúčaš.

Hudobné albumy (lebo som nevedel vybrať jeden):
C.A.M.O. - Combative Anthems Motive Outcry
Canva6 - Ten Minutes to Midnight
Doc Watson - Doc Watson (1964)
Richard Grimm - Ticho neexistuje

Kniha - Matt Alt - Pure Invention
Film - Drive away dolls
Serial -  The Tatami Galaxy a samozrejme Arcane
Hra - obe Last of us
Taterka - Nina.Exui
Pivo - Plzen pretoze tou nikdy nic nepokazis.


13 Vinyl/CD/MC? 

Najradšej mám MC, je to určite najkrajší nosič. Páči sa mi na ňom všetko, od dizajnu až po zvuk, a samozrejme rôzne možnosti experimentovania s oboma týmito faktormi. Tiež mám rád, že sa časom kazí a nahrávka na ňom stráca na kvalite. Príde mi to veľmi krásne. Páči sa mi aj dostupnosť pre malé vydavateľstvá a hudobníkov.

Samozrejme, mám rád aj vinyl, ale kazetka je pre mňa krajšia. CD mi príde trocha zbytočné v dobe, keď argument je, že poskytuje najväčšiu kvalitu zvuku. To radšej stiahnuť z Bandcampu v najvyššej kvalite a nemusíš vyrábať zbytočný plast.



 

14 Je niekto na domácej scéne (aktívny alebo neaktívny hudobník) s kým by si si rád prečítal rozhovor na Jablkách ďaleko od stromu ?

Kočo a Alica z Kubiku.


15 Motto/obľúbený citát prípadne odkaz na záver.

Nobody exists on purpose, nobody belongs anywhere, were all going to die. Come watch TV.” - Rick and Morty


No comments:

Post a Comment