271 Phragments / Dark Ambient / Matej / 2-6-2025


 

1 Kto si, čo robíš, čo ťa najviac zaujíma práve v týchto dňoch ?

Čau. Som Matej, robím všeličo, profesionálne sa venujem komunikácii. Už vyše 20 rokov robím hudbu v rámci môjho projektu Phragments. Momentálne sa snažím skĺbiť rodinu, prácu a 3 vinyly, ktoré mi majú vyjsť v najbližších týždňoch/mesiacoch. 


2 Kedy a ako vznikol projekt Phragments a ako priala doba a domáca scéna temnej ambientnej muzike v čase jeho vzniku - bol si súčasťou nejakého subkultúrneho hnutia, alebo si bol pionierom tohoto žánru u nás doma? Kam sa odvtedy posunul Phragments a aj celý žáner?

Projekt Phragments vznikol v roku 2002 v Bratislave. Od začiatku ho vediem sám, v posledných rokoch sa ku mne pridal môj dlhoročný kamarát Nenad Branković. V roku 2002 to bolo na Slovensku zaujímavé. V rámci experimentálnej elektroniky nás bolo zopár, dark ambient nerobil prakticky nikto. Pre gotikov to bola nuda, metalisti tomu ešte neprišli na chuť. Ja som sa k žánru dostal cez extrémny metal, v roku 1996 som objavil veci z labelu Cold Meat Industry a to poznamenalo môj hudobný vývoj navždy. Potrebu vyjadrovať sa hudbou som mal už od strednej školy – najprv som mal s kamarátmi psychedelickú kapelu, potom som pochopil, že na zhmotnenie mojich hudobných svetov musím robiť hudbu sám. Phragments sa odvtedy posunul relatívne. Na začiatku to nebol čistý dark ambient, skôr kombinácia orchestrálnych a industriálnych prvkov. Neskôr som sa posunul k čistejšej dark ambientnej forme. Na druhej strane napríklad materiál na splite so Zmyrnou je dosť odlišný od typického zvuku Phragments


3 Máš na konte šesť albumov, viacero kolaborácií a vystúpení doma aj v zahraničí. Ktoré diela a aktivity považuješ za svoje najpamätnejšie a vďaka čomu?

To je veľmi ťažko povedať. Phragments má za sebou dlhú históriu a každý album, spolupráca či koncert odrážajú časový bod, v ktorom boli realizované. Čo sa týka albumov - prelomový bol určite „Earth Shall Not Cover Their Blood“, cez ktorý sa mi podarilo zviditeľniť na globálnej scéne v rámci žánru. Ďalším dôležitým bodom bol nasledujúci album "New Kings and New Queens", kde som šiel do takého minimalizmu v rámci hudobného vyjadrenia, že to mnohí nezvládli :). Okrem toho to predznamenalo hlbší ponor do vôd čistého dark ambientu. Koncertov bolo veľa, podarilo sa mi hrať v starých vojenských bunkroch, v obrovskom squate, v renesančných kaštieľoch, ale aj v rôznych štandardnejších kluboch po Európe. Všetko má svoje pozitíva, ale najradšej hrávam na čudných, netypických miestach.   



 

4 V auguste vychádza kolaborácia Phragments s black metalovou Zmyrnou "Concilium" - ako sa zrodila idea spolupráce?

Idea sa zrodila, keď sme sa zoznámili s Michalom zo Zmyrny na ich koncerte pred dvoma rokmi. Vedeli sme o sebe navzájom a pomerne rýchlo sme si povedali, že by sme mali niečo spolu urobiť. Ostatné už išlo samo – postupne sme pracovali na materiáli, až do úspešného konca. 


5 Témou kolaborácie je Koncil v Kostnici (1414 – 1418) - toto dôležité cirkevné stretnutie okrem 
iného posilnilo represálie voči vtedajším reformátorom, ktoré viedli k upáleniu Jána Husa a husitským povstaniam. Ako došlo k výberu tejto témy? Má presah do súčastnosti alebo tá pri tvorbe "Concilium" nebola dôležitá?


Od začiatku sme obaja vedeli, že chceme robiť nejakú stredovekú tému. Mňa stredovek fascinuje už od detstva. Ku katolíckej cirkvi máme myslím obaja pomerne jasný, kritický postoj. Ja som pôvodne navrhoval spracovať tému heretických siekt (ktorú som nakoniec spracoval v jednej zo skladieb), no nakoniec sme sa rozhodli pre Kostnický koncil. Ako hovoríš, je to veľmi dôležitá udalosť v rámci obdobia vrcholného stredoveku, ktorá významne ovplyvnila ako cirkevný, tak aj svetský život na nasledujúce storočia. Pre mňa osobne majú všetky dôležité historické témy presah do súčasnosti, no na ten som sa pri spracovaní témy a kompozícii materiálu vôbec nesústredil. Mojim cieľom bolo vystihnúť atmosféru toho konkrétneho obdobia. 


6 Z akých zdrojov ste čerpali pri tvorbe konceptu "Concilium" - tématických aj hudobných?

Môžem hovoriť za seba – o Kostnickom koncile som vedel mnoho, no doštudoval som si rôzne historické materiály – textové aj obrazové. Dôležitým bola určite kronika od Ulricha von Richentala, mešťana z Kostnice, ktorý koncil zaznamenal slovom aj obrazom. Hudobné materiály som študovať nepotreboval  - stredoveká hudba ma baví už desiatky rokov, takže mám slušný prehľad.  




 

7 Na novom albume sa striedajú 4 skladby Zmyrny so 4 skladbami od Phragments. Nemali ste chuť spraviť spoločný track?  

Michal aj mal, ale ja som to zavrhol kvôli jednej v podstate technickej, ale dôležitej veci: akustické prostredia, v ktorých sa odohráva moja hudba, sú natoľko odlišné od akustických prostredí Zmyrny, že by to jednoducho neznelo dobre. Myslím si, že veci netreba zbytočne hrotiť. Spoločným menovateľom je tu téma a organické striedanie skladieb od oboch projektov. 


8 Keď skladáš stredoveké zvukové plochy, čo si pri nich predstavuješ a ako hlboko sa vieš v predstavách dostať?

Ja si od začiatku v rámci tvorby dávam rôzne obmedzenia, podporuje to môj kreatívny proces. Tentokrát som si povedal, že nebudem využívať žiadne moderne znejúce zvuky. V mojich skladbách na splitku teda nie je počuť žiadny synth ani nič podobné. Všetky zdroje zvukov sú vokálneho, alebo akustického pôvodu. Bola to zábava a výzva. Chcel som, aby materiál znel špinavo, podprodukovane, ako zo starej (ale veľkej) krypty. Myslím, že sa mi to podarilo.  

 
9 Čo je ten moment, keď si pri tvorbe skladieb na "Concilium" povieš "toto som chcel dosiahnuť, takto to má znieť"? 

Skladby často komponujem veľmi dlho, vraciam sa k nim, mením, vyhadzujem jednotlivé prvky. Tentoraz to šlo rýchlo. V nejakom bode som si vždy povedal – toto je ono, takto to má znieť. A bolo. Predsa len, robím to už vyše 20 rokov, takže sa už poznám a viem, kedy prestať.  


10 Ako veľmi je pre teba v hudbe dôležitá melódia a rytmus?

Čo sa týka mojej hudby, nie je dôležitá takmer vôbec. Občas melódiu použijem, no viac ma baví, ak nie je konkrétna. Mojou hudbou sa snažím vytvoriť pocit, atmosféru, namaľovať mentálny svet. 
 


 

11 Čo plánuješ s Phragments do budúcnosti?

V najbližšej budúcnosti je to koncert na Hradbách Samoty. Ako som už spomínal, v týchto týždňoch/mesiacoch mi majú vyjsť tri albumy -  splitko so Zmyrnou, môj posledný album "Anthems of Solitude" na vinyle (na poľskom labeli Fluttering Dragon) a kolaboračný album s talianskou legendou dark ambientu New Risen Throne na holandskom labeli Winterlight. Je toho veľa, pri mojom tempe vydávania albumov je to až neuveriteľné. No a postupne sa mi snáď podarí vrátiť ku komponovaniu nového albumu Phragments, na ktorom pracujem už pár rokov. 


12 Na rebríčku obľúbených historických období - na ktorom mieste je stredovek a prečo? Ktoré obdobie nasleduje?


Históriu mám veľmi rád. Obľúbených období mám viacero, ale neviem ich dať do rebríčku – to je príliš obmedzujúce. Milujem starý Sumer, tam sa to všetko začalo. Samozrejme stredovek, bavia ma vikingovia a slabosť mám pre prelom 19. a 20. storočia. 


13 Ktoré zobrazenia stredoveku v knihách alebo filme považuješ za najvydarenejšie?

Určite Meno ruže, knižne aj filmovo. Markéta Lazarová, Siedma pečať. Ale milujem ak starý britský seriál Robin of Sherwood, ktorý som videl, keď som mal 8 rokov. A tam sa pravdepodobne môj vzťah k stredoveku začal. 

 

14 Stáva sa ti, že ti niečo z dnešného sveta pripomenie stredovek? Myslíš si, že v niektorých ohľadoch mohol byť stredovek dokonca vyspelejší než dnešná doba?

No, maximálne úrovňou tmárstva a bludov. Stredovek určite nebol vyspelejší, teda ak sa bavíme o európskom stredoveku. Bola to doma tmárstva, totality, „zabúdania“ objavov. Ak by sme sa bavili o stredoveku v arabských krajinách, tam je to úplne o inom. 



 

15 Stredoveké pamiatky alebo príbehy, ktoré odporúčaš. 

Na Slovensku máme najviac zrúcanín hradov na kilometer štvorcový v celej Európe. Tu treba začať. V tejto súvislosti odporúčam skvelú knižku „Labyrintem tajemna, aneb, Průvodce po magických místech Československa“. 


16 Ktorý zvuk (štúdio, album/kapela), artwork (album cover) a videoklip na domácej scéne ťa v súčastnosti zaujal najviac ?


Veľmi ma bavia Ceremony of Silence, Solipsism, Hecatoncheir, Adacta, samozrejme Zmyrna. Artwork – čokoľvek od Dávida Glombu, Svjatogora, Blooming Stones. Videoklipy nesledujem.  


17 Je niekto na domácej alebo zahraničnej scéne s kým by si si rád prečítal rozhovor na Jablkách ďaleko od stromu ?

Ktokoľvek z vyššie uvedených kapiel, ale tie už tam takmer všetky boli :)  

 

18 Motto alebo odkaz na záver. 

Verte odborníkom. 
Cirkev je vždy nepriateľ. 
Smrť fašizmu. 

 

========================================================================

Linky:

https://phragments.bandcamp.com/

https://www.facebook.com/PhragmentsSK/ 

========================================================================

 

1. Who are you, what do you do, and what interests you the most these days?

Hi. I’m Matej, I do a bit of everything, professionally I’m involved in communication. I’ve been making music for over 20 years within my project Phragments. Currently, I’m trying to balance family, work, and three vinyl records that are supposed to be released in the coming weeks/months.


2. When and how did the project Phragments start, and how was the environment and local scene for dark ambient music at the time of its creation? Were you part of any subcultural movement, or were you a pioneer of this genre at home? Where has Phragments and the whole genre moved since then?

The project Phragments was started in 2002 in Bratislava. From the beginning, I’ve led it alone, and in recent years my longtime friend Nenad Branković has joined me. In 2002, the situation in Slovakia was interesting. Within experimental electronics, there were only a few of us; hardly anyone was doing dark ambient. For goths it was boring, and metalheads hadn’t yet caught on. I got into the genre through extreme metal — in 1996 I discovered releases from the label Cold Meat Industry, which forever influenced my musical development. I had the need to express myself through music already in high school — at first I had a psychedelic band with friends, then I realized that to bring my musical worlds to life, I had to make music by myself. Phragments has evolved relatively over time. In the beginning, it wasn’t pure dark ambient but more a combination of orchestral and industrial elements. Later I moved towards a cleaner dark ambient form. On the other hand, for example, the material on the split with Zmyrna is quite different from the typical Phragments sound.


3. You have six albums, several collaborations, and performances both at home and abroad. Which works and activities do you consider your most memorable and why?

That’s very hard to say. Phragments has a long history and every album, collaboration, or concert reflects the time when it was made. Regarding albums — the breakthrough was definitely Earth Shall Not Cover Their Blood, through which I managed to gain visibility on the global scene within the genre. Another important milestone was the next album New Kings and New Queens, where I went into such minimalism in musical expression that many couldn’t handle it :). Besides that, it marked a deeper dive into pure dark ambient waters. There have been many concerts; I managed to play in old military bunkers, huge squats, Renaissance castles, but also in various more standard clubs around Europe. Everything has its positives, but I prefer playing in strange, atypical places. 

 

4. In August, the collaboration between Phragments and the black metal band Zmyrna titled "Concilium" will be released — how did the idea for this collaboration come about?

The idea was born when we met Michal from Zmyrna at their concert two years ago. We knew about each other already and quite quickly decided that we should do something together. After that, everything just fell into place — we gradually worked on the material until we successfully completed it.


5. The theme of the collaboration is the Council of Constance (1414–1418) — this important church meeting, among other things, strengthened repression against the reformers of the time, which led to the burning of Jan Hus and the Hussite uprisings. How was this topic chosen? Does it have relevance to the present, or was that not important during the creation of "Concilium"?

From the beginning, we both knew we wanted to work on some medieval theme. I’ve been fascinated by the Middle Ages since childhood. I think both of us have a fairly clear, critical stance towards the Catholic Church. Originally, I proposed working on the theme of heretical sects (which I eventually developed in one of the tracks), but in the end, we decided on the Council of Constance. As you said, it’s a very important event from the High Middle Ages that significantly influenced both church and secular life for the following centuries. For me personally, all important historical topics have relevance to the present, but I didn’t focus on that aspect when creating the theme and composing the material. My goal was to capture the atmosphere of that specific period.


6. What sources did you draw on for creating the concept of "Concilium" — both thematic and musical?

I can speak for myself — I already knew a lot about the Council of Constance, but I studied various historical materials — both textual and visual. An important source was definitely the chronicle by Ulrich von Richental, a citizen of Constance who recorded the council in words and images. I didn’t need to study musical materials — I’ve been interested in medieval music for decades, so I have a pretty good overview.


7. On the new album, four tracks by Zmyrna alternate with four tracks by Phragments. Didn’t you feel like making a joint track?

Michal wanted to, but I rejected it due to one basically technical but important reason: the acoustic environments in which my music takes place are so different from those of Zmyrna that it simply wouldn’t sound good. I think there’s no need to overcomplicate things. The common denominator here is the theme and the organic alternation of tracks from both projects.


8. When you compose medieval soundscapes, what do you imagine, and how deeply can you get into those mental images?

From the beginning, I set various constraints for myself during creation; it supports my creative process. This time, I decided not to use any modern-sounding sounds. So in my tracks on the split, you won’t hear any synths or anything like that. All sound sources are vocal or acoustic in origin. It was fun and a challenge. I wanted the material to sound dirty, underproduced, like it came from an old (but large) crypt. I think I succeeded.


9. What is the moment when, during composing the tracks for "Concilium," you say to yourself, “This is what I wanted to achieve, this is how it should sound”?


I often compose tracks for a long time, returning to them, changing, removing individual elements. This time it went quickly. At some point, I always said to myself — this is it, this is how it should sound. And it was. After all, I’ve been doing this for over 20 years, so I know myself and I know when to stop.


10. How important are melody and rhythm to you in music?

As for my music, they are almost not important at all. Sometimes I use melody, but I enjoy it more when it’s not specific. With my music, I try to create a feeling, an atmosphere, to paint a mental world.


11. What do you plan for Phragments in the future?

In the near future, there’s a concert at Hradby Samoty. As I already mentioned, three albums are set to be released in the coming weeks/months — the split with Zmyrna, my latest album Anthems of Solitude on vinyl (on the Polish label Fluttering Dragon), and a collaborative album with the Italian dark ambient legend New Risen Throne on the Dutch label Winterlight. That’s a lot, especially considering my usual pace of album releases — it’s almost unbelievable. And gradually, hopefully, I’ll manage to get back to composing the new Phragments album, which I’ve been working on for a few years now.


12. On a ranking of favorite historical periods — where does the Middle Ages stand, and why? Which period follows?

I really like history. I have several favorite periods, but I can’t rank them — that would be too limiting. I love ancient Sumer, where it all began. Of course, the Middle Ages, I’m fascinated by the Vikings, and I have a weakness for the turn of the 19th and 20th centuries.


13. Which depictions of the Middle Ages in books or films do you consider the most successful?

Definitely The Name of the Rose, both the book and the film. Markéta Lazarová, The Seventh Seal. But I also love the old British TV series Robin of Sherwood, which I watched when I was 8 years old. That’s probably where my relationship with the Middle Ages began.


14. Does something from today’s world ever remind you of the Middle Ages? Do you think that in some ways the Middle Ages could have been more advanced than today?

Well, at most in terms of superstition and delusions. The Middle Ages definitely were not more advanced — at least if we’re talking about the European Middle Ages. It was a home of superstition, totalitarianism, and “forgetting” discoveries. If we talked about the Middle Ages in Arab countries, that’s a completely different story.


15. Medieval monuments or stories you recommend.

Slovakia has the highest number of castle ruins per square kilometer in all of Europe. That’s where you should start. In this context, I recommend a great book called Labyrintem tajemna, aneb, Průvodce po magických místech Československa (The Labyrinth of Mystery, or Guide to the Magical Places of Czechoslovakia).


16. Which sound (studio, album/band), artwork (album cover), and music video on the local scene have impressed you the most recently?

I really enjoy Ceremony of Silence, Solipsism, Hecatoncheir, Adacta, and of course Zmyrna. Artwork — anything by Dávid Glomba, Svjatogor, Blooming Stones. I don’t follow music videos.


17. Is there anyone on the local or international scene you would like to interview for Jablká ďaleko od stromu?

Anyone from the bands I mentioned above, but almost all of them have already been featured there :)


18. Motto or message to end with.

Trust the experts.
The Church is always the enemy.
Death to fascism.




No comments:

Post a Comment