#239 Junkfish / Alternative / Šimon a Šimon / 19-4-2024

  1 Kto si, čo robíš, čo ťa najviac zaujíma práve v týchto dňoch ? Šimon (gitara): Som Šimon, som stredoškolák, baví ma všetko okolo hudby ...

Najčítanejšie za 7 dní

Thursday, July 7, 2022

#171 nagy&beni // Depressive Folk // Jakub, Igor a Juro // 12-06-2022.


Kto si, čo robíš, čo ťa najviac zaujíma práve v týchto dňoch ?

Jakub: Som Jakub Brunner, hrám na flautu a klarinet. Preberám slovenské farmy a hľadám si solídny job v chove dobytka alebo čokoľvek čo je trošku slobodnejšie ako továreň.

Igor: Hrám na gitare. Zaujíma ma všetko možné okolo hudby. V poslednom čase som sa venoval nahrávaniu a mixovaniu (našich 7 pesničiek). Hrám ešte šach, sem tam. Čítam málo. Pozerám. Píšem veľmi málo. Varím viac.

Juro: Učím na vyške, teda väčšinou čítam niečo v kompe alebo v knihách, čo mám rozložené okolo. Teraz ma zaujíma, ako ukončiť skúškové bez traumy pre všetkých zúčastnených vrátane seba.


Vymenuj kapely a projekty, v ktorých si pôsobil a na čo si hral.

Jakub: V Die Welle som spieval, hral na gitaru a na basu.  

Igor: Hral som iba v pár kamarátskych projektoch z ktorých nič nebolo. K naďabeným som sa pridal v 2016.

Juro: Tiež v zásade nemám iné skúsenosti ako naďabených, ak nerátam imaginárnu kapelu na základke a reálnu kapelu na strednej, ktorá skončila, keď sme skončili strednú.
 

Popíš svoju poslednú výbavu (nástroj, aparatúru, efekty) a čím je/bola pre teba zaujímavá?

Jakub: Používam klarinet Victory a altovú flautu Aulos najvýraznejšie výhody sú ich nízka cena.

Igor: Prechod z elektrickej gitary ku klasickej, na ktorú hrám dnes v kapele, bol zaujímavý. Klasická je viac surová, zahráš len to, čo dokážeš a nástroj ti dovolí, a asi aj naša hudba zosurovela.

Juro: Iba bliakam, ale mám vlastný Shure, nemusím oslintávať cudzie majky.
 


 

Je umenie subjektívne alebo objektívne ? Čo je ten moment, ktorý oddeľuje "manuálnu zručnosť" od umenia?

Jakub: Myslím že pre mňa má zmysel nadčasovosť, preto tvoríme avantgardu. Neviem či sa trafíme do vkusu budúcich generácii ale definitívne sa snažíme vytvoriť čo najautentickejší odkaz. Napriek tomu že mi v mnohých ohľadoch chýba, remeselnú zručnosť si veľmi vážim. Na Slovensku máme mimoriadne veľa kvalitných hudobníkov.

Juro: Myslím, že Jakubovo ponímanie avantgardy je veľmi subjektívne :) Inak súhlasím s Igorom:

Igor: Asi oboje. Nakoniec dielo hovorí samo za seba. Niekedy myšlienka dokáže oživiť, kontext.
 

Má mať umenie hranice resp. sú temy, do ktorých by umenie nemalo zasahovať ?

Jakub: V súčasnosti je badať trend naturalistického zobrazovania a adorácie násilia. Iste aj ošklivosť má miesto v umení ale čím ideme ďalej tým viac je percipient voči nej imúnny. Ak je téma vyjadrená vkusne a z nadhľadom tak patrí do umenia.

Igor: Neviem, ale asi nie. Nemyslím, že si umenie hovorí, že tu už nie. Navyše sa stále viac prepája s našimi životmi. Potrebuje aspoň preskúmať.

Juro: Nie.
 

Čo je Tvoja osobná hranica, za ktorou nie si ochotný akceptovať interpreta/umelca ?

Jakub: Satanizmus a fašizmus. Akákoľvek propagácia zla.

Igor: nemám to nejak zodpovedané…

Juro: ani ja…


Kde berieš inšpiráciu k tvorbe ?

Jakub: V meditáciách, v nočných debatách po záverečnej, taktiež civilná práca je nekonečný zdroj frustrácie, ktorá je asi moj najautentickejší prínos do tvorby kapely.

Igor: Inšpirácia je buď priama alebo nevyhnutná, pre mňa. Priama je nejaký konkrétny impulz – film, song, zážitok alebo často nejaké edukačné video o hudbe, kde ma nejaká konkrétna vec nakopne.
Nevyhnutná u mňa funguje tak, ako keby všetky tie impulzy ktoré zachytávam počas dňa, nespracujem niekde do podvedomia, odkiaľ sa to raz za čas vynorí. Skorej mi to ostáva vo vedomej časti, na dosah, a skoro každý deň zložím nejaký krátky či dlhší kúsok hudby. Tým sa tie myšlienky spracujú a postúpia ďalej. Zároveň si tak tvorím hudobnú zásobu, ale už nie všetko si pamätám.
Potom raz za čas tieto kúsky spájam do eklektickej masy, to už je skorej tým podvedomím spracované a deje sa to samo. Moc to asi v našej hudbe nie je počuť. V songu pôjdeš so mnou von mi dal Juraj slobodu jednej minúty na intro...tam je niečo také. Asi to oľutoval.

Juro: Neoľutoval. Bez intra by to nefungovalo.

Igor: Ešte by som dodal, že samotná technika hry má na to celé dosť veľký vplyv a zvykne to viesť. Čiže ten proces je dosť formálny a intuitívny. Význam tam hľadám až dodatočne.

 
Ktorý album/song z tvojej/vašej tvorby máš najradšej a prečo ?

Jakub: Vždy tú poslednú pieseň a posledný album.

Juro: Máme iba jeden album, Jakub.

Igor: Úprimne, mám rád všetky. Vyznie to blbo, ale som náš veľký fanúšik. Ale určite mám bližšie k novému akustickému smerovaniu kapely.


Ktorý text tvojej kapely považuješ za najsilnejší (+úryvok) ?

Jakub: “Pôjdeš so mnou von…”  pojednáva o stave spoločnosti po tragédii na ktorej saprofytovalo množstvo organizátorov ale v zásade sa zmenilo iba málo.

Igor: Každý text má svoju atmosféru... skôr sú to jednotlivé frázy ktoré vo mne rezonujú a vyrastú.

Juro: Neviem, či najsilnejší ale “jebať mladú generáciu. To sa s nimi má robiť. Mladé ženy, mladých mužov. Aj tých mimo, aj tých medzitým.” (Volá sa to Deti detí.)


 

Aké boli tvoje hudobné ambície v časoch ked si začínal a aká je realita ?

Jakub: Ja mám pocit že stále začínam. Určite som chcel viac času na tvorbu a sebazdokonaľovanie. Znie to hrozne keď sa to takto napíše ale veľa kapiel rozbíja televízory, ja by som sa rád naučil taký televízor zložiť. V tom vidím “úspech” nemusieť sa tolko zaoberať bežnou robotou.

Igor: V 16 som nad tým nerozmýšľal. Kapela mi ukázal cestu (v 19).

Juro: Chcel som hrávať koncerty, spraviť nejaké nahrávky, ísť na šnúru. Koncertov bolo predtým, než sme prešli na akustiku, viac, ale to súvisí aj s celkovým utlmením počas pandémie. Štúdiové nahrávanie sa zakaždým nejak pokazilo, tak si nahrávame sami, máme von jedno EP. Na šnúre sme ešte neboli. Veríme.


Čo považuješ za doteraz najsilnejší moment vlastnej umeleckej dráhy ?

Jakub: Garážový stage festivalu Pohoda 2018.

Igor: Že som si mohol zahrať s obľúbenými slovenskými kapelami, a mnohé som takto aj objavil a spoznal.

Juro: Tiež tak nejak. Bolo viac silných koncertov. Vždy keď niekto dá potom dobrú spätnú väzbu, neviem nájsť slová.
 

Zaujímavá príhoda/príhody zo života kapely, o ktorú/é sa môžeš podeliť ? Ako vysoko si sa dostal na rebríčku dekadencie ?

Jakub: Ako kapela sme celkom disciplinovaní, v osobnom živote je to trochu iné.

Igor: my hrávame šach.


 


Aké tvorivé plány máš do budúcnosti?

Jakub: Koncertovať ako o život.

Igor: Máme pripravené nejaké nové materiály. Plánujeme si to nahrávať aj ďalej sami, a možno sa v tom trochu zlepšiť.


Cítiš sa byť súčasťou domácej scény ? Ak áno, ktorej ?

Jakub: Áno, najmä tej trnavskej.

Igor: Asi sa necítim, moc ľudí ani kapiel nepoznám, asi ani nás nepoznajú.


Ako sa podľa teba formovala domáca scéna od 1990's a v čom boli špecifické jednotlivé dekády pre teba osobne, pre tvoju kapelu a pre SK/CZ UG scénu?

Jakub: Začali fungovať hudobné kluby ako Bombura a Káčko myslím že to malo značný vplyv na scénu. My sme sa ešte na tejto vlne zviezli. Myslím ale že trend sa mení UG scéna sa možno stane viac komornejšou, budú myslím menšie nároky na gear a viac na prejav. Folková kapela môže mať podobné ciele a publikum ako punková, no je menej náročná na prostredie.
 

V čom mali podla teba výhodu kapely, ktoré začínali v 90's oproti dnešnym kapelám a naopak, čo vnímaš ako výhody dnešnej doby ?

Jakub: Myslím že boli v značnej nevýhode, boli oveľa menej nezávislé. Technológia nahrávania bola extrémne drahá, boli aj zmluvy s EMI alebo Sony, ale ak sa nahrávka nepredávala kapela im ostala dlžná. Internet je tiež samozrejme obrovský rozdiel, koniec koncov aj tento rozhovor vediem vďaka internetu.


Ktoré SK/CZ UG kapely a žánre si mal rád v minulosti, a ktoré máš rád dnes?

Jakub: The Wilderness

Igor: Momentálne si idem Nízku kultúru, inak je toho fakt veľa.


Čo je podľa teba spoločný menovateľ, ktorý spája umelcov z rôznych žánrov/scén a čo ich naopak rozdeľuje ?


Jakub: Rozdeľuje ich vkus. Ale myslím že väčšinou underground je proti násiliu či už je to Punk, Metal, Rap alebo DnB. To nás myslím spája.

Igor: Asi je to len konštrukt, takže podľa toho, kto to ako berie.
 

Čo ťa na domácej scéne serie?

Jakub: Že sa o koncertoch dozvedám až po funuse.

Igor: Jediné čo ma asi hnevá trochu, inak je to celé vpohode, sú vyštudovaní hudobníci, ktorí si myslia, že hudbu môžu robiť iba oni. Samozrejme, vieme aký sú to ľudia, a dá sa z toho ľahko spraviť sranda. Ja som názoru že variť môže každý.



 

Ktorý zvuk (štúdio, album/kapela), artwork (album cover) a videoklip na domácej scéne ťa zaujal najviac ?

Jakub: Nízka kultúra - Nízky Víkend

Igor: zvuk : pokora - serotonín, nízka kultúra - nedela, fvck_kvlt - mama (toto je vojna), klip : bert and friendspíš mi básně


Hudobný album, kniha, film, seriál, počítačová hra, tetovacie štúdio a pivo ktoré odporúčaš a prečo.

Jakub:
album - The Wilderness - II.
kniha - Biblia
film - Jacques Audiard - Paris, 13th District
seriál - Guardians of justice
hra - Dalibor Bartoš -  Ur Game: The Game of Ancient Gods
štúdio - Misfits Tattoo Shop Trnava
pivo - Bernard nealko švestka

Igor:
album – Bert and FriendsKlasirdo
kniha – Audiokultúra
filmy – Hranice ovládania, New kids
seriál – Kidding
pc hra – Disco elysium, Cube escape/rusty lake séria, Submachine séria


Ktorá domáca/zahraničná akcia je pre teba najlepšia a prečo ?

Jakub: Sziget, bolo tam všetko.


Vinyl alebo CD ?

Jakub: MC páska

Igor: Kazeta


Je niekto na domácej scéne (aktívny alebo neaktívny hudobník) s kým by si si rád prečítal rozhovor na Jablkách ďaleko od stromu ?

Jakub: Myslím že to robíte dobre.

Igor: Nízka kultúra


Motto/obľúbený citát pripadne odkaz na záver.

Jakub: Smej sa a svet sa bude smiať s tebou, plač a svet sa posere od smiechu.

Igor: I am still alive (On Kawara)

==========================================

Linky:

https://nagyabeni.bandcamp.com/releases

https://www.youtube.com/channel/UC7aPIUJYmiJ6bZWKUe55HIw

https://www.facebook.com/nagyabeni

No comments:

Post a Comment