1 Kto si, čo robíš, čo ťa najviac zaujíma práve v týchto dňoch ?
Som pomerne introvertný tvorca hudby v štýle Dark Ambient/Dungeon Synth. Tvorím pod pseudonymom Nocivran a mám dva aktívne projekty. V posledných dňoch sa snažím učiť kresliť, malovať, nakoľko by som si chcel v budúcnosti nakresliť svoj vlastný Album cover pre budúci materiál.
2 V ktorých kapelách si pôsobil a na čo si hral ?
V skupinových kapelách som nepôsobil nikdy. Mal som vždy len svoje “one-man band” projekty. Začínal som s projektom s názvom BEZASU okolo roku 2010/2011, ktorý som postupne premenuvával na rôzne iné názvy ako napr. Occult Obsidian alebo Cthaeh. Názov Occult Obsidian som oživil v roku 2021 kedy som po dlhoročnej pauze začal opäť tvoriť. K tomuto projektu pribudli ešte dva ďlašie a to Mordun a Peikko. Dnes by som aktívnymi nazval už iba Occult Obsidian a projekt Peikko.
3 Popíš svoju poslednú výbavu (nástroj, aparatúru, efekty) a čím je/bola pre teba zaujímavá?
Všetky albumy z posledných troch rokov, som nahral na klávesoch Korg MicroKEY2-49 prostredníctvom či už GarageBandu na macu alebo Reaperu na Windowsáckom systéme. Takmer každá skladba obsahuje buď to nejaký ten reverb, echo, delay a pod. Efekty ktoré pomáhajú docieliť taký ten nostalgický, pochmúrny pocit.
4 Povedz mi niečo o vašej poslednej nahrávke - ako vznikala, kto na nej spolupracoval ?
Moja posledná nahrávka s projektom Occult Obsidian je Immersed in Time a vznikla na základe mojich pocitov ktoré som pár mesiacov pred vydaním prežíval. Taký ten pocit že neviete kam smerujete, pocit že nič nerobíte, iba prežívate zo dňa na deň a čas vám iba tak sype pomedzi prsty. Preto Immersed in Time – ponorený v čase. Na obale sú znázornené presýpacie hodiny v ktorých je uväznený bojovník, ktorého meč a štít nie sú v jeho dosahu a navyše ho sledujú traja démoni ktorí majú zobrazovať tri závislosti/neduhy.
5 Čo ťa najviac ovplyvňuje pri tvorbe ?
Väčšinou sú to pocity z predchádzajúcich dní/mesiacov alebo aj zážitky, rôzne inšpiratívne miesta ktoré som navštívil a pod.
6 Ktorú skladbu, a ktorý text vlastnej kapely by si vyzdvihol ?
Nevyzdvihoval by som žiadnu skladbu, každá má svoj vlastný príbeh, vlastnú melódiu ktorá je odlišná od každej inej.
7 Čo je ten moment, ktorý oddeľuje "manuálnu zručnosť" od umenia?
Fúha. Nakoľko beriem umenie ako niečo pomerne dosť subjektívne, tak ťažko povedať. Manuálna zručnosť určite hrá rolu ale zase nie vždy. Záleží dosť aj od druhu umenia, či ide o hudbu, maľbu, knihu atď. a taktiež aj od štýlu alebo teda umeleckého smeru konkrétneho umenia. V dnešnej dobe je tých štýlov nespočetne veľa a každý môže mať svoje vlastné hranice, svoje momenty rozdelenia. Je to veľmi individuálne. Ja osobne si potrpím na to, ako na mňa dielo pôsobí nezávisle na manuálnu zručnosť autora.
8 Má mať umenie hranice resp. sú temy, do ktorých by umenie nemalo zasahovať ?
Opäť veľmi subjektívne. Z môjho skromného pohľadu áno. Považujem sa za ešte stále celkom konzervatívného človeka, aj keď poslednú dobu ma oslovuje centrizmus a snažím sa trochu viac rešpektovať a pochopiť pohľady opačné s mojim vnútorným presvedčením. Obšírnejšie vypisovať hranice nebudem, možno iba tak v skratke – rôzne zvrátenosti kt. sú výplodom dnešnej modernej doby, ubližovanie zvieratám (cirkusy a pod.) alebo napríklad taká politika. Nemám rád keď sa politika pletie do umenia.
9 Zaujímavá príhoda/príhody zo života kapely, o ktorú/é sa môžeš podeliť ? Ako vysoko si sa dostal na rebríčku dekadencie ?
Ako jednočlenný projekt celkom nuda. Napadá mi akurát príhoda z mojich začiatkov z roku 2010-2011, kedy som bol oslovený jedným francúzom, či by som s ním nespravil spoločný track. Quentin dostal nápad ako spojiť naše krajiny (Francúzsko a Slovensko) a vznikla tak nahrávka s názvom Assalut of Devin Castle, čo je vlastne taký tribute na útok vojsk Napoleona Bonaparte na hrad Devín okolo roku 1809. S Quentinom sme si ešte nejakú dobu písali. Zistili sme že máme veľa spoločných názorov, či už na umenie, politiku a pod.
Asi v roku 2013 zrazu zmizol, ako aj jeho celé tvorba na internete. Čas od času som si naňho spomenul a snažil sa k nemu dopátrať, no márne. Až teraz 25.2.2024, po takmer 12 rokoch som ho čírou náhodou zazrel na twitteri a okamžite mu napísal. Zatiaľ teda ešte bez odpovedi, účet vyzerá byť neaktívny ale tak uvidíme.
Čo sa dekadencie týka, v súvislosti s mojou hudobnou cestou nemám nič také čo by stálo za reč.
10 Aké tvorivé plány máš do budúcnosti?
Priorita do budúcna je dávať si viac záležať pri produkcii, netvoriť až tak príliš precítene ale aby to bolo tak 50/50 s “manuálnou zručnosťou”. Taktiež sa chcem zdokonaliť v kreslení/malovaní a vytvoriť si svoj Album cover úplne sám bez toho aby som musel do toho zakomponovávať photoshop. A hlavne chcem nahrať jeden celý album na mojom zdedenom synťáku po otcovi, Yamahe PSS 370, na ktorom som nahral svoj úplne prvý album, ešte keď sa projekt nazýval Bezasu.
11 Cítiš sa byť súčasťou domácej scény ?
Pravdu povediac ani veľmi nie. Aj keď, snaha zo strany Sky Burial vydať CZ/SK Dungeon Synth kompiláciu (ktorou som bol súčasťou aj ja s mojím projektom) mi dala na chvíľu taký pocit, no ten po krátkom čase opadol. Ale je to najme mojou vinou, nakoľko sa pomerne dosť dištancujem od ľudí, komunikácie s nimi atď.
12 Ako sa podľa teba formovala domáca scéna od 1990's a v čom boli špecifické jednotlivé dekády pre teba osobne, pre tvoju kapelu a pre SK UG scénu?
Tak ja som 93ka ročník, takže ťažko niečo také zhodnotiť. Ak sa bavíme čisto o Dungeon Synth scéne ako takej, tak to už vôbec. K tomuto štýlu som sa prvý raz dostal až niekedy v roku 2008 a čo sa týka slovenskej tvorby, tak tú som okúsil až po mojom comebacku v roku 2021. Nemám žianu znalosť o tom či tu niečo také vôbec v 90tych rokoch bolo.
13 V čom mali podla teba výhodu kapely, ktoré začínali v 90's oproti dnešnym kapelám a naopak, čo vnímaš ako výhody dnešnej doby ?
Myslím že v tej dobe 90´s boli kapely viac prirodzené ako sú tie dnešné, mám pocit ako keby to v tej dobe brali o niečo viac vážne a bolo to viac “TRUE” ale možno to je len moja domnienka.
Ako výhodu dnešnej doby vidím určite nespočetné možnosti prezentácie tvorby, za čo môže hlavne internet a sociálne médiá ktoré tu kedysi neboli. Dnes je omnoho ľahšie dostať sa do povedomia, aj keď iba malému publiku.
14 Ktoré SK UG kapely a žánre si mal rád v minulosti, a ktoré máš rád dnes? Ktoré ti naopak lezú/liezli na nervy?
Priznám sa že slovenská scéna ma nidky nejak extra nebavila a ani dnes nebaví. Až na pár výnimiek. Naozaj sa snažím bádať v mysli ale nenapadá mi jediný projekt z minulosti, ktorý by som mohol spomenúť. V dnešnej dobe si rád vypočujem napr. Owlsilar Gate – veľmi kvalitný Dark Ambient/Forest Synth zo Slovenska ktorý sa skvelo počúva či už pri čítaní knižiek, kreslení a pod.
Nedá sa povedať že by mi nejaká hudba vyslovene liezla na nervy. Rádio nepočúvam, TV nesledujem, do obchoďákov chodím zriedka, takže ten kontakt s hudbou ktorá by sa mi nemusela páčiť je minimálny.
15 Čo je Tvoja osobná hranica, za ktorou nie si ochotný akceptovať interpreta ?
Interprétov neriešim, riešim a vnímam iba hudbu. Svojho času, keď som bol teenager tak som bral do úvahy aj interprétov a pozadie kapiel ktoré sa mi páčili. Dnes už nie, je mi jedno kto čo robí, kto má aké názory a pod. Ak sa mi hudba páči, vypočujem si ju aj 2,3 a aj 4x. Možno ak by som sa dozvedel že autor má v záľube ubližovať zvieratám alebo znásilňovať malé deti, tak to je taká hranica ešte. Inak neviem. Farbu pleti, politické názory, národnosť či sexuálnu orientáciu nereišim vôbec.
16 Čo ťa na domácej scéne serie?
Domácu scénu nesledujem, takže nič.
17 Ktorá domáca/zahraničná akcia je pre teba najlepšia a prečo ?
Nechodím na akcie, no z počutia a fotiek sa mi veľmi pozdáva festival Hradby Samoty. Ak sa mi niekedy podarí zohnať neviditeľný plášť, určite sa zúčastním.
18 Čo je podľa teba spoločný menovateľ, ktorý spája umelcov z rôznych žánrov/scén a čo ich naopak rozdeľuje ?
No predsa samotná hudba spája. A čo rozdeluje? Možno práve tie hranice ktoré si každý určujeme sami a každý ich má nastavené inak.
19 Ktorý zvuk (štúdio, album/kapela), artwork (album cover) a videoklip na domácej scéne ťa v súčastnosti zaujal najviac ?
Zvuk – posledný album od Owlsilar Gate “The Cursed Mountain” ktorý mi práve hrá v pozadí.
Album Cover – Od Peter Trúchly pre projekt Lakanys (album Whispers of Rising Shadows)
Videoklip – žiaden
20 Hudobný album, kniha, film, seriál, počítačová hra, tetovacie štúdio a pivo ktoré odporúčaš.
Odporúčil by som asi CZ/SK Dungeon Synth kompiláciu od vydavateľstva Sky Burial ktorú som už spomínal. Je tam slúšný výcuc našej scény. Kazety sú už žiaľ vypredané, no stále sa dá vypočuť či už na youtube alebo bandcamp. Fascinuje ma história a archeológia, takže ako knihu by som určite odporúčil sériu od Pavla Dvořáka “Stopy dávnej minulosti”. Ak by sa chcel niekto ponoriť skôr do niečoho fantasy, skúste Kroniku kráľovraha od Patricka Rothfussa (skôr pre mladšie ročníky). Film bez debaty odporúčam Wreckmeisterove harmónie, to bude ešte veľmi dlhú dobu môj film č. 1.
Z hier by som odporúčil prejsť si napr. taký Skyrim, Baldurs Gate 2 a moju českú srdcovku, starú adventúru Ve stínu havrana. Ak má niekto príliš veľa voľného času a hľadá nejakú retro onlinovku s fajn komunitou skúste Old School Runescape.
Seriály nesledujem, pivo nepijem a tetovanie nemám, s tým vám žiaľ nepomôžem.
21 Vinyl/CD/MC ?
MC a Vinyl. CD už iba ako podšálku.
22 Je niekto na domácej scéne (aktívny alebo neaktívny hudobník) s kým by si si rád prečítal rozhovor na Jablkách ďaleko od stromu ?
Napadá mi akurát Ruthar zo Svatoboru (Čechy). Chalan robí skvelú hudbu, poéziu, píše knihy a mnoho ďalšieho.
23 Motto/obľúbený citát prípadne odkaz na záver.
Tak každopádne ďakujem za možnosť sa prezentovať prostredníctvom tohto portálu.
Na záver by som chcel ospravedlniť všetkým ktorým neodpisujem včas, odmietam pozvania, ignorujem a pod. Neberte si to osobne, som už raz taký a bojujem s tým každý deň.
Ako vysvetlenie použijem Bukowskeho citát:
"Nie že by som neznášal ľudí ... len sa cítim lepšie, keď nie sú nablízku."“
=========================================
Linky:
https://occultobsidian.bandcamp.com/
https://www.youtube.com/channel/UCuGWoBoSB_aq6ZK5H_9ML-w
No comments:
Post a Comment