Kto
si, čo robíš, čo ťa najviac zaujíma práve v týchto dňoch ?
Zdravím
ťa a samozrejme aj všetkých čitateľov! Počúvam na meno Maroš
a v civilnom živote sa venujem viacerým veciam, no najčastejšie
moderujem besedy a píšem divadelné scenáre pre Trnavskú ZUŠ. Taktiež robím
dramaturga v činorodom priestore Ži:Va, tu v našich Bánovciach. Tieto
dni ma najviac zaujíma pomalý návrat života do starých kolají po karanténe, každý
deň v ktorom sa môžem opäť venovať tomu, čo sa prednedávnom nedalo je dar.
Vymenuj
kapely a projekty, v ktorých si pôsobil.
Konečne
sa niekto opýtal, nech si to môžem takto pre seba na „papieri“ zhrnúť. Na
prelome 2009/2010 som sa začal venovať muzike, kedy sme so spolubývajúcim na intráku nahrali tri pesničky pod
názvom 403 (to bolo číslo izby). Prvá skutočná kapela v ktorej som pôsobil
bola GALIBA, to bol taký klasický mladícky krčmový punkrock. S touto
kapelou sme tvorili a koncertovali 6 rokov a hoc by som už dnes takto
ladenú tvorbu nehral, mám na toto obdobie výborné spomienky a zažil som
počas neho v rámci hudby hromadu silných zážitkov. Po rozpade tejto kapely
v roku 2016 som dva roky moderoval dvojhodinovku o tvrdej hudbe na
Rádiu WOW a popri tom som začal v roku 2017 tvoriť
electroHC/postblack skladby sám, pod názvom KAZOSTROJ. Tento jednočlenný
projekt sa neskôr premenil na regulérnu kapelu, upustil od elektroniky a momentálne
je to projekt, ktorému sa venujem najviac. Okrem toho si sem tam spravím aj
dačo „pomimo“, ako napríklad ZMOK, kde som s mojim dlhoročným parťákom
Gyťom nahral jednu stoner/doom a jednu thrash/black nahrávku, alebo
OZOROVSKY, čo bol new wave/postpunk projekt, kde som zhudobňoval staré texty,
ktoré som napísal ešte v časoch na intráku. Mimo kapiel, ale stále
v rámci hudby vediem aj label PANK INAK, kde okrem vydávania aj pomáham
kapelám s nahrávaním demo nahrávok.
Popíš
svoju súčasnú výbavu (nástroj, aparatúru, efekty) a čím je pre teba zaujímavá?
(Čo by si raz chcel vlastniť / na čom by si chcel v ideálnom prípade hrať ?)
Za
tie roky som prišiel na jednu podstatnú vec. Pri muzike, ktorej sa venujem
a na miestach, kde koncertujem je skoro zbytočné investovať do veľkých
bední a kvalitných zosilovačov, pretože mnohokrát hrám na cudzích
aparátoch v duchu „co dúm dal“. Preto sa od určitej doby snažím veľmi
minimalizovať svoju výbavu aby bola čo najprenosnejšia a dala sa celá
takpovediac hodiť cez plece. To čo nosím na koncerty a čo tvorí „gro“ toho
s čím hrám sú dva pedále (Skysurfer Reverb na krajšie cleany
a Jackhammer od Marshallu na overdrive) a ak nieje na mieste
koncertu, tak si beriem aj svoju doma robenú hlavu, ktorú mi vyrobil Milan
Hurár, miestny elektrikár. Neviem presne čo to je, ale viem, že má v sebe
dve L6L elektrónky. Ústredná gitara na ktorej hrám je Player Series Jaguar od
Fenderu, vždy som chcel mať tvar ako Cobain hehe. Najlepšie na tej gitare je
to, že je na nej aj singláč aj hambaker, hlavne pri nahrávaní používam oba.
V rámci aparátov nemám vyložene vytúžený stroj, ale čo sa týka gitár,
hrozne túžim po Flying V alebo Firebird od Gibsonu, ale to sú gitary,
ktoré sa v strednej cenovej nevyrábajú, tak si môžem ísť pískať. Tak drahý
nástroj by som sa aj bál zobrať von z domu
Čo
je pre teba tá najpozoruhodnejšia vec, ktorú si doteraz dosiahol vo svojej
hudobnej kariére ?
V prvom
rade asi to, že vôbec hrám. V rokoch kedy sme začínali s Galibou, sme
mali životný cieľ že „aspoň jeden koncert keby sa nám podarí odohrať“. Nakoniec
ich bolo asi 50, ale na radosť z toho prvého nikdy nezabudnem
a z toho, že to nakoniec vyšlo cítim stále rovnakú radosť aj po
rokoch. To je pre mňa najpozoruhodnejšie – že som sa ja, antitalent
s hudobným hluchom vôbec naučil na niečo hrať iba čistou silou vôle.
Čím
boli podľa teba špecifické dekády 1990s, 2000’s a 2010’s z pohľadu tvojho
hudobného vývoja, vývoja tvojej kapely a zároveň aj vývoja žánru na domácej
scéne ?
90s
a 2000s sú dve totálne protikladné dekády. Zatiaľ čo 90s bola jednou
z najsilnejších ér v rámci hudby ako takej, 2000s boli plné gýču
a hudobnej debility, no nemyslím to vôbec v zlom, pretože
s odstupom času a s dávkou sebareflexie a nadhľadu mala aj
tá éra niečo do seba a priniesla nám hŕbu dobrej muziky. Koniec koncov,
v časoch Galiby som bol najviac ovplyvnený československým punkrockom
a post HC nultých rokov, niečo čo vo mne dosť zhaslo ako prišli 2010s,
ktoré ja osobne považujem za obdobie bez času. Zatiaľ čo v rokoch
2000-2010 si spomínam na pár situácií, kedy si niektorí „elitisti“ robili
srandu z ľudí, čo chceli hrať dáky údajne „mŕtvy“ žáner, po roku 2010
niečo také prestalo existovať a renesancia starej muziky a retro
dostalo voľný priechod. V určitom smere mám pocit, ako keby druhá polovica
2010s si začala v prístupe a vo vizuálnej aj zvukovej estetike
požičiavať postupy z 90tych rokov. Kapely sa prestali hnať za brutálnym
štúdiovým zvukom, vrátil sa DIY prístup k nahrávaniu a vydávaniu,
vytratila sa tradičná pesničková kompozícia, viacej sa otvorila brána
k experimentu a cielenej antihudbe. A tak je to super, veľmi sa
z toho teším a veľmi som sa v tom našiel, lebo mám pocit, že
teraz môže robiť hudbu naozaj každý.
Ktorý
album/song z tvojej/vašej tvorby máš najradšej a prečo ?
Pesnička
Suterén z prvého EP Galiby je niečo, čo považujem za nie najlepší, ale môj
najobľúbenejší song, čo som zložil. Hudobne aj textovo si za ním stojím rovnako
dnes, ako vtedy, čo sa u mňa nestáva, pretože sa stále snažím tvoriť
v prvom rade novú hudbu a nie som zástancom toho, že by niečo malo
zostať večne v setliste, len preto lebo je to hit, alebo že to ľudia chcú
počuť. To je inak niečo, čo mi je smiešne na niektorých kapelách, ako napríklad
Konflikt, ktoré sa za 30 rokov ako keby nikam myšlienkovo neposunuli a sú
schopné ešte v roku 2020 „plakať“ nad dávno zdechlými a nepodstatnými
témami. Vážim si kapely, ktoré sa vyvíjajú a neboja sa meniť svoj zvuk,
alebo aktualizovať svoje názory. Ale späť k otázke – Suterén je jediná skladba,
ktorú by som bol ochotný hrať s čistým svedomím asi navždy.
Ktorý
text tvojej kapely(iel) je pre teba najosobnejší (+úryvok).
Je
to text k piesni ODPUSTENIE. Je to o večnom boji človeka so samým
sebou a o túžbe po odpustení od tých, ktorým týmto bojom ublížil.
"Ani ja sám, neviem čo chcem, chcel
by som zmiznúť pod čiernu zem.Vždy keď sa trápim, čím vlastne
som, nemávam navrch v boji so zlom.Nepoznám zdroje násilia, no dávno
viem aká je sila, temných rúk pod krkom, ktorým som navždy otrokom."
Vinyl
alebo CD ? Prečo ?
Z tejto
dvojice určite vinyl, ale ak smiem zamiešať tú otázku trochu, ja osobne vyberám
možnosť C a to sú kazety. Veľmi sa teším že sa vrátili, mal som ich rád
v puberte, mám ich rád aj teraz. Kazeta si berie to najlepšie z oboch
svetov. Má dve strany a analógový základ ako vinyl, no zároveň je prenosná
a trvácna ako CD. Pamätám sa na časy, kedy kapely vydávali demá na kazete
a túžili vydať album na CD. Teraz je to naopak, demo na CDr nemá skoro
žiadnu hodnotu a kazeta alebo vinyl je vyhľadávaný formát.
Ako
vnímaš domácu scénu - ktoré kapely rešpektuješ alebo máš rád? Sú aj iné
žánre/kapely ku ktorým máš pozitívny vzťah ? Naopak, je niečo/niekto kto ťa na
domácej scéne serie ? Prečo ?
Pre
mňa osobne je naša scéna tá najsilnejšia čo poznám. Samozrejme, že mám rád
hromadu zahraničných kapiel a interprétov, ale slovenská scéna je to čo ma
zaujíma najviac. Držím palce všetkým UG hudobníkom, ktorí svojou hudbou hája
pozitívne životné hodnoty a odsudzujú hatespeech. Nechcem moc vypichnúť
konkrétne mená, lebo si naozaj vážim a rešpektujem každého, kto sa na
scéne podieľa, ale je pár mien, ktoré si posledný rok idem viac ako ostatných.
V prvom rade je to kapela BESNA, ktorá výborne kĺbi technický blackmetal
s punkovým prístupom a svetonázorom, čo je nevídaná, ale v tomto
prípade úžasná kombinácia. Veľmi im fandím a ich trojsongové EP sa mi
stále nezunovalo. Môj druhý tip sú chalani z kapely LES MYZÉRABLES,
ojedinelý stret špinavého popu a grungeovitého punku. Skúste, možno nie
každý to poberie, ale kto má rád urbanistický lowlife stokárskej mládeže
a žebrácke zákutia instagramu, tak si na textoch tejto kapely pochutná. Ak
ma niečo serie na tejto scéne, je to divný oportunizmus niektorých kapiel.
Niekoľko krát som bol svedkom toho, ako kapela, ktorá síce hejtuje náckov, nemá
zároveň problém ísť hrať napríklad so Zónou A, lebo nedokážu odolať tomu, že
budú hrať na veľkom pódiu, pre veľa ľudí. Naozaj im to stojí za to? Hrať pre
nazifriendly tupcov? Ale toto ma celkovo štve. Netvrdím, že každá kapela musí
spievať protifašistické piesne, ale ten postoj by tam mal byť v každom
prípade. Serú má pomýlení pankáči, ktorí síce nenávidia ĽSNS a Kotlebu, no
zároveň by zabíjali prisťahovalcov, rómov, zakazovali homosexuálne manželstvá
etc...áno naozaj takých poznám. A ešte nemám rád argument že „politika
nepatrí do hudby“, pretože v skutočnosti to znamená „nesúhlasím
s politickým názorom tejto kapely, ale chcem ich v kľude počúvať
a je mi to jedno“ alebo v horšom prípade „súhlasím s nenávistným
politickým presvedčením tejto kapely, ale nechcem to nahlas priznať“.
Ktorý zvuk (štúdio, album/kapela),
artwork (album cover) a videoklip na domácej scéne ťa v poslednom čase
pozitívne prekvapil ?
Považujeme
aj Česko za domácu scénu? Ak hej tak za zvuk je to určite kapela BAHRATAL, niečo
tak špinavé, no zároveň zrozumiteľné sa nepočuje len tak každý deň. Ich EP
Lágry všem som minulý rok počul minimálne stokrát, naozaj silná štvrťhodinka. Z artworkov
je to obal minialbumu Wrapped up in Ribbons od kapely CRAGGY COLLYDE, ale aj
muzika stojí za vypočutie. Od čias albumu Bleach od Nirvany si fičím na
„momentkových“ obaloch. Ak máte radi klasický rocknroll, choďte do toho! Čo sa
týka klipov, bavia ma vizuály od FVCK_KVLT. Jednoduché, štýlové.
Zaujímavá príhoda zo života kapely,
o ktorú sa môžeš podeliť ?
To
je milá otázka, no žiaľ mám pocit že „zaujímavé príhody“ v našom prípade
vyhasli dávno v momentoch, keď sme si zadovážili potomstvá, a tie čo
boli predtým už zožral čas. Ale ak chceš nezaujímavú príhodu – minulý rok, keď
sme boli na jeseň najviac koncertne rozbehnutí, spadol náš bubeník Maťo zo
strechy a zlomil si pätu, dokonca v deň koncertu. Potom keď sa
uzdravil, som si ja zlomil ruku pre zmenu a keď som sa zahojil ja, tak
kapelu opustil basák. Bez toho aby som zachádzal do detailov – všetci sme mali
možnosť sa pozrieť trochu do seba a každému to niečo dalo a posunulo
nás. Asi rovnako osobne ako hudobne. Neviem, v rámci kapely sme to už za
tie roky dotiahli do toho bodu že sa venujeme hlavne muzike.
Hudobný album, kniha, film, seriál,
počítačová hra, tetovacie štúdio a remeselné pivo ktoré odporúčaš a
prečo.
Ty kokos že jeden album. Asi Chromatic Absurdity, demo 1994. To je
podľa mňanajnadčasovejšia punková nahrávka na Slovensku. Zo svetových, debutový
album od Black Sabbath. Tam je všetko. Z literatúry jednoznačne
Samko Tále – Kniha o Cintoríne. Zo svetových Na západe nič nové od
Remarqua. Z filmov odporúčam Naušika z Veterného údolia. Hlavne
dnes je ekologické posolstvo tohto diela silnejšie ako kedykoľvek predtým,
vždy mám pri poslednom zábere knedľu v krku. Zo seriálov to budú asi
Gilmorky hehe. Ale vážne, prvá séria je pre mňa najlepšie napísaný kus televíznej produkcie,
ako scenárista sa vždy nad tým rozplývam ako je to umne napísané. Zaujímavé, že sa
pýtaš aj n videohry, ale mám jeden tip aj v tomto smere. Isto každý kto
vyrastal v 90tkách sa stretol s hrou Doom. V roku 1997 vyšla na konzolu
Nintendo 64 verzia tejto hry, ktoránarozdiel od tej pôvodnej má krásny ambientný soundtrack, pomalšie
tempo a úplne pôvodné levely, ktorých dizajn je veľmi výpovedný a veľmi
efektívne personifikuje pád do absolútnej mizérie. Začínaš v ľudských priestoroch
a postupne končíš v ponurom prostredí plnom abstraktnej architektúry. Je to taký
zabudnutý klenot, ale teraz spolu s Doom Eternal vyšiel konečne port aj na PC,
takže nieje o čom. Ak sa niekedy cítiš bezútešne a chceš si zahrať niečo, čo ti tieto
pocity prehĺbi, Doom 64 je najlepšia voľba. S tetovacím štúdiom to je jednoduché, už
druhý rok ma tetuje pani manželka. Hľadaj m.o.r.e.n.art na instagrame. Taktiež stojí
aj za aktuálny logom Kazostroju a dúfam, že nám graficky prispeje ešte viac
v budúcnosti. Remeselné pivo ti odporučiť neviem, pretože už niekoľko rokov som úplny abstinent, no na
koncerty a skúšky si zvyknem brať Steiger tmavý radler nealko (pozdravujem fellow
radler punx z Trnavy.
Aké hudobné/tvorivé plány máš pre
nasledujúcu dekádu ?
Dlho
sme skrz zranenia, ktoré som hore spomínal stagnovali, tak v tomto
desaťročí by som sa chcel naplno venovať Kazostroju. Momentálne máme pozmenenú
zostavu a skúšame aj úplne nové veci s ktorými by sme chceli už aj zájsť
do štúdia, doteraz sme si nahrávali všetko úplne sami, ale popravde už to
neviem zvukovo sám posunúť ďalej a ani sa mi nechce. To čo nahráme by malo
výjsť aj na kazetách ako splitko s novým materiálom od ľudi okolo kapely HROBAR,
ale nový HROBAR to nebude. Nebudem prezrádzať. Uvidíme čo táto dekáda prinesie.
Tento rok bol zatiaľ najhorší asi nielen v mojom živote, tak snáď to
nebude trend celého desaťročia. Taktiež by som chcel niečo spraviť aj
k 10temu výročiu čo vznikla Galiba, nech je ten kruh uzavretý, lebo ľudia
tu v Bánovciach občas prejavia stále záujem.
Ktorá domáca/zahraničná akcia je
pre teba najlepšia a prečo ?
Jednoznačne
antifašistický futbalový turnaj UAFA CUP. Každý rok tam chodím pozrieť, jeden
rok sme tam mali možnosť s Kazostrojom aj hrať, čo si brutálne vážim. Výborná
atmosféra, výborné jedlo a program ktorý je zároveň edukatívny, zábavný
a hlavne multižánrový. Od punku po disco. Minulý rok tam vystupoval Jožo
Suchý Jigga Jigga. Bez srandy to bol naj koncert na akom som minulé leto bol.
Tento rok skrz známe dôvody UAFA nebude, ale už sa teším na budúce leto.
Je niekto na domácej scéne (aktívny
alebo neaktívny hudobník) s kým by si si rád prečítal rozhovor na Jablkách
ďaleko od stromu ?
Jednu
dobu som sa snažil spraviť rozhovor s Radkom Fernichom z Burdowky,
ale dáko to nevyšlo, aj skrz jeho zdravotné problémy som ho nechcel moc
otravovať. Veľmi by ma zaujímalo, ako spomína na Prípad Ewi Burdowej a ako
sa má dnes, jeho texty a kompozície boli podľa mňa jedinečné.
Motto/obľúbený citát pripadne odkaz
na záver.
Že skús sa predtým, než vynesieš súd, vžiť do druhého. Taká
otrepaná fráza ale skrýva sa v nej odpoveď na všetko.
==================================================
Linky:
https://bandzone.cz/kazostroj
https://www.youtube.com/ playlist?list= PLcpCWCuqZ6KQI4Ryc3iB5ffdu1EC7 BgNk
https://www.youtube.com/
No comments:
Post a Comment