Kto si, čo robíš, čo ťa najviac zaujíma práve v týchto dňoch ?
D: Som Dano, robím hudbu-nehudbu a svetlo-tmu. V týchto dňoch ma zaujíma najviac či mi do konca roka vydrží práca.
F: Som obyčajný chalaň, čo práve robí v obore psychiatrie ako sociálny pracovník v Prahe. A najviac ma zaujíma v posledných dňoch skejtovanie, hudba, hory a alkohol. Však leto, vieš... Inak momentalne ležím doma na SARS-CoV-2.
Vymenuj kapely a projekty, v ktorých si pôsobil a na čo si hral. Ako vzniklo meno tvojej súčastnej kapely a aky má pre teba význam ?
D: Hrám na gitare v Möbius a Unattended Funeral, na bassgitare v Boiling Point a na rôzne krabičky v Penumbra Vortex (EX Lamassu) a občas na kompe/synťákoch a drum-machine v bdy. Názov Möbius vznikol podla möbiusoveho pásiku a má pre mňa zásadný význam. Mám rád geometriu a krásu matematiky. Keď veci sa dajú popísať číslami a všetko krásne zapadá do seba. Ale aj niekedy nie.
F: Takže kapely Rotten ass, Boiling point, Unattended funeral a Mobius. S názvom Mobius prišiel práve Dandee a prišlo mi to perfektne. Čím ďalej si uvedomujem, že to je najvystižnejší názov pre našu kapelu, pretože Mobius je matematická krivka znázorňujúca nekonečnú rovinu, a tak by som definoval aj našu kapelu.
Popíš svoju poslednú výbavu (nástroj, aparatúru, efekty) a čím je/bola pre teba zaujímavá? (Po akom nástroji/aparáte si vždy túžil - podarilo sa ti sa k nemu niekedy dopracovat?)
D: To by bolo na dlhsie ale posledná ustálenia aparatúra pre Möbius sa skladá z troch zosilňovačov – klon Hiwatt DR504, Sound City 200 MKIII, Ampeg V4. Efekty su viac menej: Iskrem Elektro Cat’o‘Dyne Matamp/OR120 fuzz/preamp, EHX Small Stone phaser, EXH MicroPOG octaver, EHX Freeze sustainer, MXR Carbon Copy delay, Walrus Audio Descend reverb a custom splitter, ktorý napája spomínané ampy. Gitaru som si dal dokopy podľa vlastných požiadaviek a skladá sa z tela Peavey T60 a krku od Electrical Guitar Company vyfrézovaného z jedného kusu hliníka T6061-T6. Jeden humbucker od Zombiedust pickups a šesť strún. Sperzel a Hipshot hardware. V podstate pomaličky ale isto sa dostávam k tomu po čom som vždy túžil, ale je tam vždy čo kúsok vylepšovať.
F: Môj nástroj: Ludwig bicie z roku 1976 vo veľkosti 24x14, 13x12, 18x16 a k tomu činely Paiste 2002/ Istanbul agop/ Zildjian K z rôznych rokov od 70'tých až po súčasnosť vo veľkostiach 15 až 22 + Craviotto/DW snare a sampler SPD SX. Inak som nadmieru spokojný s hardwerom. Keby som mal ešte možnosť náhradných bicích, tak by to boli Ludwig vistalite s väčšou veľkosťou 26x14, 14, 18.
Aké boli tvoje hudobné ambície v časoch ked si zacinal s hranim v kapelach a aká bola/je dnesna realita ?
D: Myslím, že sa to za tie roky moc nezmenilo. Vždy nám písali ľudia čo nás chceli na koncert zavolať a my sme radi prišli, keď sme mali čas. Dnes toho času nemáme toľko, tak viac selektujeme. Nemali sme nejaké ambície typu hrať na špecifickom festivale alebo vydávať pod týmto labelom a podobne. Maximálne našetriť peniaze na vlastný aparát a nepožičiavať si ho stále od kamošov. Dnes už ten aparát máme a je dôležité si hlavne nájsť čas a mať stále radosť z hrania. S Möbius sme si zatiaľ zahrali od vlhkých pivníc squatov, cez vonkajšie prírodne/industrial lokácie po malé/stredné kluby aj väčšie festivaly. A všetko bol super zážitok a skúsenosť. Takže sa nám možno splnilo ani to, čo sme nikdy nesnivali.
F: Na začiatku bolo dôležité pre mňa len hrať, byť so super ľuďmi, cestovať, skejtovať a stretávať sa s inými, mne podobnými ľuďmi. Ako to je dnes? Je to stále to isté, len teraz ma baví viac sa hrať s hudbou a možno dávať do toho ten viac “profi” prístup, teda nech to nie je už len mrhanie mojím časom, ale mám aspoň možnosť niečo duchaplné priniesť iným ľuďom v lepšej kvalite a zdielať to .)
Čím boli podľa teba špecifické dekády 1990s, 2000's a 2010's z pohľadu tvojho hudobného vývoja, vývoja tvojej kapely a zároveň aj vývoja domácej UG scény ?
D: Niekedy som menej riešil veci a viac hral. Viac osobneho kontaktu a žiadny internet.
F: 90 roky mali svoje špecifikum v tom, že boli veľmi otvorené v tom, čo robíš a mohol si robiť čokoľvek a rodila sa podstate nová scéna (teda v ČSR). Len zas neboli také možnosti aparátu a kontaktov, internetu ako teraz, ale bolo to viac o radosti a zanietenosti. V Roku 2000 sa to podľa mňa začínalo viacej utriasať a skvalitňovať. Ľudia začali viac lipnúť na kvalite, zberateľstve a stretávať sa aj s inými ľuďmi po celom svete, začalo to byť prístupnejšie a otvorenejšie. Po roku 2010 to už bolo práve hodne o tom internete, kontaktoch cez net a musel si mať dobrú nahrávku, promo a kontakty, aby si sa odlíšil a bol aj kúsok jedinečný. Príde mi, že komunita sa už vtedy viac robila cez internet, ako cez osobný kontakt, ale vďaka tomu prichádzalo zas do “scény” viacej nových, kreatívnych a mladých ľudí, a aj komunita sa viac otvárala svetu.
Ktorý album/song z tvojej/vašej tvorby máš najradšej a prečo ?
D: Všetky a zároveň žiadny. Asi ako každý, svoje albumy/songy nepočúvaš, keď nemusíš (pri nahrávaní, mixe a masteringu) a tak k nim nechovám také isté pocity ako k albumom/songom iných interpretoch. Je to niečo špecifické.
F: Žiadny.))… Ale nie. Každý album je výnimočný. Pri každom albume a jeho nahrávaní sme zažili niečo, čo nás spojilo a súčastne dodalo množstvo energie ísť ďalej.
Ktorý text tvojej kapely(iel) je pre teba najosobnejší (+úryvok).
D: Hráme inštrumentálnu hudbu, takže všetky ktoré si dokážem vymyslieť v mojej hlave.
F: Na toto neviem odpovedať.
Ako vnímaš dnešnú domácu hudobnú scénu - ktoré kapely/žánre máš rád?
D: Moc ju až tak nesledujem, ale poteší ma (a dostane sa to ku mne), keď vznikne niečo kreatívne a autentické ci je to už v punku, metale, hip-hope, elektronike alebo akomkoľvek žánry-nežánry. V poslednej dobe si idem často veci od Fvck Kvlt a Edúv Syn.
F: Uff to je kúsok náročné. Príde mi, že SK scéna nie je moc veľká, ale aspoň nezomiera. Aj, keď to znie asi tvrdo. V poslednej dobe mi prišli super zoskúpenia FVCK KVLT, EDÚV SYN a ŽAKHÉLES ako aj z nahrávky tak, aj na živo. Je to kúsok zas niečo iné, ale s dopadom do UG. Taktiež sympatické sú mi aj aktivity chalaňov z Trnavy (skate, hudba, aktivizmus, umenie). Taktiež nesmiem zabudnúť chalaňov z kapely TITTINGUR, ktorí sú super a robia tiež množstvo vecí. Možno mi príde zaujímavejšia teraz tá experimentálnejšia časť SR tvorby s hudobným alebo aj "politickým" či kultúrnym presahom.
V čom mali podla teba vyhodu kapely, ktoré začínali v 90's oproti dnešnym kapelám a naopak, čo vnímaš ako vyhody dnešnej doby ?
D: V dnešnej dobe si môžeš jednoducho spraviť promo na internete, odfotiť sa na telefón a nahrať album cez počítač a zvukovku doma alebo v skúšobni. V minulosti to to bolo ale oveľa viac poctivejšie a autentickejšie.
F: Výhody 90-tých? Určite väčšia sloboda, nespútanosť tvorba osobnej komunity. A sloboda teraz? Teraz je jednoduché si kúpiť čokoľvek v najbližších hudobninách a bez hudobného vzdelania môžeš robiť čokoľvek, čo sa ti chce a dáš to na net. Príde mi to extrémne rozvoľnené a slobodné. Už sa nemusíš ani škatuľkovať a nemusíš mať, ani svoju komunitu, ktorá ťa potiahne, lebo internet ti ju vytvorí.
Ktorý zvuk (štúdio, album/kapela), artwork (album cover) a videoklip na domácej scéne ta zaujal najviac ? (minulost/súčastnost)
D: Ohľadom releasov ma bavia High Forehead Press a DeeXgee!
F: Doteraz mi ide asi najviac hlavou z domácej scény zvuk prvej LP dosky Betónu s Čadom. To bol na SR scéne pre mňa asi prelomový zvuk, že sa dá robiť v UG scéne hudba lepšie. Pekný artwork je napríklad na doske Prezidenta lourajdera – Úrad. Minimálny a vkusný. Mňa vždy bavili klipy od Rozporu, čistá frajerina .)
Zaujímavá príhoda/príhody zo života kapely, o ktorú/é sa môžeš podeliť ? Ako vysoko si sa dostal na rebríčku dekadencie ?
D: Uff ja nie som moc dobrý v memoároch… Pre mňa je každý výlet s kapelou už príhoda, nech sa stane čokoľvek.
F: Našťastie to nebolo nikdy nič hrozne sme, predsa len slušní chalani .). Ale tie klasické grcacky zo začiatku alebo doštate gate pri netrafeni sa na hajzel museli byť.
Ako si vnimal "shutdown" pocas Corony, ake myslienky ti bezali v hlave od marca do juna 2020 ? Malo toto obdobie vplyv na kapelu a dalsiu tvorbu ?
D: Snažil som nepanikáriť ale prišiel som o veľa práce. Takže nie moc pozitívne. Möbius netvoril novú hudbu, lebo sme si museli s Fokulárom dokončiť naše osobné hudobné projekty a na to sa to voľno hodilo.
F: Z počiatku to bolo pre mňa kúsok nie moc príjemne obdobie, lebo som sa ocitol v novom prostredí a relatívne sám bez možného návratu späť. Zároveň mi išlo vtedy dosť veci hlavou či vlastne robím veci správne a, či robím správne rozhodnutia. Neskôr som však dokázal počas shutdownu dokončiť svoj osobný album a vyrovnať sa postupne s viacerými vecami, ktoré som si prenášal. Zároveň sa mi podarilo nejak osobne ukotviť v novom priestore, v novom meste. Na samotnú kapelu to nemalo moc vplyv, aj keď počas toho sme si aspoň ujasnili, čo chceme, ako sa chceme uberať ďalej a, aké máme priority. Inak si myslím takto s odstupom času, že to bola dobrá vec, aspoň pre mňa. Pre môj život bol takýto shutdown potrebný, aby som sa zastavil a porozmýšľal nad tým, čo robím a, čo možno chcem od života.
90's vs dnes: hudobný album, kniha, film, seriál, počítačová hra, tetovacie štúdio a pivo ktoré odporúčaš a prečo.
D: Asi to nemá cenu nejak porovnať. Ale tu je niečo co posledný čas si pustím často a baví ma to:
Kali Malone, Tittingur, Goli Deca, Edúv Syn / Fvck_Kvlt, Khoiba, Duster, Bowery Electric, Lingua Ignota, Low, Slint, FKA Twigs, Have a Nice Life, Marrisa Nadler, Beak>, Khruangbin, Sumac...
Zo seriálov: Dark, Unorthodox, The Great
F: 90- tky mi osobne až tak moc nesedia, až na US hip hop éru. Zas na druhú stranu mám rád, keď si ľudia teraz z toho obdobia berú inšpiráciu. Ale inak preferujem aktuálnosť. Hudobný album: z 90 tých je to album GZA – Liquid sword (kult). A teraz je to určite Christian Scott, Atunde Adjuah - centennial trilogy (výborný album, výborní hudobníci, silný backround, neskutočné naživo). Kniha: Július Satinský – Expedície 1973-1982 - čítanie, pri ktorom som mal chuť v sekunde vyraziť na rovnakú expedíciu. Bohužiaľ nehrám hry, takže nepoviem. Tattér: Jano Gašparovič – čistý masteršhef a pivko – doporučujem.
Aké hudobné/tvorivé plány resp. nezrealizované sny máš do budúcnosti?
D: Žiadne veľké plány, len to udržať aktívne a mat z toho stále radosť. Ako som spomínal dokončujeme svoje osobné projekty a chceme sa vrhnúť na niečo spoločne kreatívne a keď to bude stáť za to, tak to aj zhmotníme.
F: Objavovať nové zvuky a hľadať rozsah svojho hudobného počúvania + stretávať dobrých hudobníkov, čo dávajú do muziky energiu a nasadenie a brať si z nich inšpiráciu .)
Ktorá domáca/zahraničná akcia je pre teba najlepšia a prečo ?
F: To je náročná otázka. V každom žánre a štýle či kultúrnom nazeraní mám iného favorita. Takže nemôžem povedať, čo je môj TOP. Príde mi, že každá akcia je svojim spôsobom už super, lebo sa koná a vytvára kolorit mesta. Ale určite preferujem miesta a akcie, ktoré vytvárajú pre interpreta/performance, atď ideálne podmienky v daný večer. Takže pre mňa je to často o priestore a ľuďoch, ktorí sú na akcií, a to sa často mení .)
Je niekto na domácej scéne (aktívny alebo neaktívny hudobník) s kým by si si rád prečítal rozhovor na Jablkách ďaleko od stromu ?
D: Kočo
F: Blues for the red sun?!
Motto/obľúbený citát pripadne odkaz na záver.
D: Všetko zlé je na niečo dobré.
F: Neviem, aj keď to vyznie na záver asi hippisácky, tak príde mi fajn myslieť vždy pozitívne. Piss
========================================
Linky:
https://www.analogfreaks.net/
https://mobiusdoom.bandcamp.com/
https://www.instagram.com/mobiusdoom/
https://twitter.com/mobiusdoom
No comments:
Post a Comment