#250 blve_velvet / Punk, Indie / Rob, Ris, Nin, Mis / 14.12.2024

1. Vyšiel vám prvý album Zmysluplná náhoda, ako dlho ste na ňom makali a ako ste s ním spokojní? Rob : na albume sme pracovali nieco cez pol...

Najčítanejšie za 7 dní

Sunday, February 14, 2021

#61 Algor. Black Metal. Odpovedá Aldaron (gitara).


 

Kto si, čo robíš, čo ťa najviac zaujíma práve v týchto dňoch ?

Zdravím teba a čitateľov tohto blogu, tu je Aldaron z kapely Algor. V čase, keď píšem tieto riadky, vstrebávam atmosféru záverečnej fázy jesene, ktorá vo mne každoročne evokuje akúsi väčšiu hĺbavosť a citlivosť na javy a udalosti „zvonku“. Ponáram sa do seba, valorizujem rôzne udalosti svojho života, kladiem si otázky a snažím sa hľadať odpovede, ak je to aspoň trochu možné...
Zároveň cítim, že situácia je vyhrotená na rôznych úrovniach... je to čas, v ktorom silnie tma, smrť a zánik. Túto skutočnosť je potrebné pochopiť a prijať a pokúsiť sa všetko ustáť v relatívnej rovnováhe.
Vnímam to skôr ako určité obdobie očisty, kedy to staré prirodzene odchádza a odumiera, či už na fyzickej alebo mentálnej úrovni a uvoľňuje sa miesto niečomu novému, životaschopnému... Novej energii, ktorá potrebuje priestor, aby mohla rozvinúť svoj potenciál.
Dosť času trávim v prírode, ktorá je pre mňa akýmsi symbolom celej tej veľkej kozmickej premeny, ktorá sa cyklicky neustále opakuje. Je to svet ticha a skrytých významov, vzdialený od neustálych vzruchov a záplavy zbytočných informácií, zastierajúcich ľudskú myseľ... Priestor, v ktorom si človek môže nerušene uvedomiť sám seba a tak nejako sa dotknúť svojej podstaty. Nič, čo by bolo nové... všetko tu už bolo a bude aj naďalej.
 
 
Vymenuj kapely a projekty, v ktorých si pôsobil a na čo si hral.

V muzike som začal byť aktívny dosť skoro, pričom od svojich 12-tich/13-tich rokov som si prešiel viacerými kapelami a projektami. Bola by to pomerne zdĺhavá enumerácia...
Ale v stručnosti - začínal som v skupine Mysterious Eclipse na basu, kde som neskôr prešiel na spev a na bicie. V rámci tejto spolupráce som s kapelou nahral dve demá a následne sa naše cesty rozišli. Ešte tesne predtým som však založil Algor (vtedy štvorčlenný, zakrátko sme však zostali len ako duo) a takmer paralelne aj death metalovú kapelu Exaltation, v ktorej som hral na bicie. Nejaký čas som tiež pôsobil ako bubeník v death/doomovej formácii Aphranya a mal som aj rôzne klávesové projekty, ktoré však neboli nikdy oficiálne zverejnené. V niekoľkých skupinách som tiež hosťoval na živých vystúpeniach alebo na nahrávkach (napr. Hromovlad, Aeon Winds, Krolok...), ale aj v menej známych zoskupeniach rôzneho žánrového zamerania, skôr v rámci kamarátskej výpomoci.
Čo sa týka súčasnosti, okrem Algoru ešte aktívne pôsobím v kapele Malokarpatan, kde hrám na gitaru, a momentálne mám rozbehnutý s ďalšími ľuďmi aj jeden projekt, o ktorom však zatiaľ nebudem prezrádzať nejaké detaily.
 
 
Popíš svoju poslednú výbavu (nástroj, aparatúru, efekty) a čím je/bola pre teba zaujímavá?

Sem - tam rozšírim svoju zbierku hlavne o nejakú gitaru, keďže je to môj hlavný nástroj. V posledných rokoch používam hlavne Les Pauly, ktoré momentálne najviac vyhovujú mojim potrebám, čo sa týka hrateľnosti, a tiež nárokom na zvuk. Okrem toho, je to pre mňa vo všeobecnosti veľmi pekný a nadčasový tvar gitary a mám preň aj akúsi estetickú slabosť. Naposledy mi pribudli Gibson LP Studio a Epiphone LP Custom. Niektoré gitary využívam koncertne, iné zase iba pri nahrávaní... Každopádne, myslím, že v konečnom náhľade na tvorbu ako takú, to nie je vyslovene kľúčový prvok. Dlho som hral na lacný Jackson zo série JS, s ktorým som urobil, z môjho pohľadu, veľa dobrej muziky a odohral som na ňom množstvo koncertov. Myslím, že lepší nástroj už len dokáže podtrhnúť celkové kvality hudobnej produkcie, podporiť koncertné vyznenie kapely alebo štúdiovú prácu. To všetko je samozrejme veľmi dôležité, no pokiaľ je hudba sama osebe prázdna, nezachráni ju nič...
Čo sa týka efektov, tak nepatrím medzi fanatikov so 100 krabičkami v pedalboarde. Koncertne občas zvyknem používať Boss DS-1 Distortion, čo je už úplná klasika, inak väčšinou idem so zvukom priamo z gitarovej hlavy. Štúdiovo je toho vždy viac, podľa potreby.

 


 

Je umenie subjektívne alebo objektívne ? Čo je ten moment, ktorý oddeľuje "manuálnu zručnosť" od umenia?

Myslím, že všetko, čo človek spracováva cez seba a nejako hodnotí je subjektívne - takže aj umenie. Objektívne nie je ani to, či vôbec niečo môžeme alebo nemôžeme považovať za umenie, prípadne čo spadá/nespadá do tejto kategórie. Možno by som skôr povedal, že umenie má veľa rôznych podôb a tvárí a pre každého sa môže prejavovať iným spôsobom.
Ťažko povedať, či existuje konkrétny moment, ktorý oddeľuje umenie od „hrania“. Ja túto hranicu pomyselne odmeriavam osobným vkusom a určitým citom pre muziku. To je však tiež iba subjektívne hľadisko a dokonca aj v rámci neho sa to dosť ťažko posudzuje, pretože na rôzne hudobné žánre kladiem rôzne nároky, prípadne mám v súvislosti s nimi iné očakávania. Aby som to na niečom demonštroval - sú mnohé nahrávky, ktoré považujem za dobré a kvalitné, aj keď by som sa možno zdráhal priamo ich nazvať umením... Alebo do tejto kategórie budeme zaraďovať úplne všetko? Akýkoľvek výtvor duševnej činnosti? Možno by si to len vyžadovalo presnejšiu definíciu pojmu „umenie“ na to, aby sme sa priblížili aspoň nejakej miere objektivizácie. No myslím si, že aj tak by bol v tomto smere konsenzus zložitý, ak nie nemožný... A pravdupovediac, asi aj zbytočný.
 

Má mať umenie hranice resp. sú témy, do ktorých by umenie nemalo zasahovať ?

Umenie, tak, ako ho vnímam ja, by z môjho pohľadu nemalo mať žiadne hranice a ani žiadnu morálnu zodpovednosť voči názorovému mainstreamu, ktoré by nejakým spôsobom limitovali jeho slobodu. Otázne je potom už len to, do akej miery takúto slobodu umožňuje atmosféra v spoločnosti a nakoľko sa s ňou chce umelec konfrontovať.


Čo je Tvoja osobná hranica, za ktorou nie si ochotný akceptovať interpreta/umelca ?

Opäť iba subjektívny vkus... či už sa to týka hudby samotnej alebo prípadnej nekompatibility v názorovej a hodnotovej oblasti.
 

Kde berieš inšpiráciu k tvorbe ?


Vo vnútornom a vonkajšom svete.
 

Ktorý album/song z tvojej/vašej tvorby máš najradšej a prečo ?

Mám rád všetko, čo som v hudbe doteraz urobil, istým spôsobom je to pre mňa rovnocenné. Skôr si konkrétne albumy a skladby spájam s nejakým životným obdobím a možno tým pre mňa nadobúdajú určitú pridanú hodnotu, pretože mi istým spôsobom sprítomňujú pocity, ktoré som v čase ich vzniku prežíval. Nie je to však delenie v zmysle horšie/lepšie. Všetky sú súčasťou môjho života (ak nie sú priamo jeho produktom).
 

Ktorý text tvojej kapely považuješ za najsilnejší (+úryvok) ?

To je to isté, čo v predošlej otázke, na toto sa odpovedá ťažko... Nerád by som sa tlačil do nejakej selekcie. Ale vo všeobecnosti sa viac stotožňujem s novšou lyrikou - už len preto, že sa do nej projektujú moje aktuálne pocity a žitý život.
 

Aké boli tvoje hudobné ambície v časoch keď si začínal a aká je realita ?

Žiadne konkrétne ambície som v tomto smere nemal, iba som chcel vždy prirodzene robiť to, čo ma napĺňalo - teda hudbu samotnú. O to sa vlastne snažím do dnešných dní. Takže ak môžem považovať za ambíciu toto, bola z veľkej časti naplnená.
 

Čo považuješ za doteraz najsilnejší moment vlastnej umeleckej dráhy (naschvál sa vyhýbam slovu kariéra) ?


Tých silných momentov bolo určite viac, ale ak by som mal niečo vypichnúť, tak by to mohlo byť napríklad skladanie a nahrávanie albumu Hierofánia, v ktorom som toho zo seba nechal naozaj veľa.
 

 

Zaujímavá príhoda/príhody zo života kapely, o ktorú/é sa môžeš podeliť ? Ako vysoko si sa dostal na rebríčku dekadencie ?

V kontexte otázky by skôr sedela formulácia „ako nízko si klesol...“.:-) Ale asi sklamem... Aj keď život bez občasných trapasov a hlúpostí by bol zrejme dosť nudný, priznám sa, že som v tomto smere nezažil nič také extra výnimočné. Zatiaľ som nezdemoloval žiaden hotel, nevyhodil televízor z okna, ani nič podobné...
 

Aké tvorivé plány máš do budúcnosti?

Najbližšie je na pláne vydanie split LP/CD Algor/Aeon Winds prostredníctvom Hexencave Productions, ktoré už v týchto dňoch malo byť dávno vonku, no aktuálna situácia spojená s pandémiou má dopad aj na tento segment, takže výroba sa posunula na začiatok tohto roka.
Čo sa týka komponovania hudby, momentálne sa venujem už vyššie spomínanému projektu a taktiež skladaniu nových vecí pre Algor. Všetko ostatné postupne ukáže čas...
 

Cítiš sa byť súčasťou domácej scény? Ak áno, ktorej?

Vo všeobecnosti nemám tendenciu sa niekam zaraďovať. Ale pokiaľ to znamená vystupovanie na slovenských a českých koncertoch alebo kooperáciu s ľuďmi, ktorí sa o nás nejakým spôsobom zaujímajú a podobné veci, tak z tohto pohľadu určite. Záleží aj na tom, čo si pod týmto pojmom predstavíme, pretože niektoré fenomény, ktoré tu pozorujem, robia zo slovného spojenia „slovenská scéna“ skôr pejoratívum. Na druhej strane, nepatrím ani medzi tých, ktorí už akosi patologicky považujú všetko slovenské za horšie. Stále sa tu nájdu aj féroví, inteligentní a kreatívni ľudia, s ktorými si rozumiem a rád s nimi spolupracujem.
 

V čom mali podľa teba výhodu kapely, ktoré začínali v 90's oproti dnešným kapelám a naopak, čo vnímaš ako výhody dnešnej doby ?

Možno v tom, že zažili scénu, ktorá bola tak nejako úprimnejšia... Založená na spontánnejšom nadšení pre muziku, na väčšej ochote a vzájomnej podpore a to všetko s horšími finančnými možnosťami. Po technickej stránke bolo, naopak, všetko zložitejšie - napríklad vydávanie a realizácia nahrávok určite nebola taká jednoduchá ako dnes.
Výhodou dneška sú, naopak, väčšie možnosti súvisiace s propagáciou vlastnej tvorby, jednoduchšieho kontaktu so zahraničím, lepšie technické zázemie atď. Ale aj to má z môjho pohľadu svoje úskalia, no to by bola asi téma na dlhšiu diskusiu... Nakoniec, každá doba má svoje špecifiká a netreba si nič ani zbytočne idealizovať.
 


 

Ktoré SK UG kapely a žánre si mal rád v minulosti, a ktoré máš rád dnes?

Keď nerátam československé klasiky ako Tublatanka, Titanic, Törr, Master´s Hammer, Root, Kryptor, Terminator a ďalšie kapely, tak moje detstvo bolo asi najviac ovplyvnené death metalom (ale samozrejme, s odbočkami k iným metalovým žánrom). V tom čase som z domácej scény počúval veci ako napr. Depresy, Melancholy Pessimism, Krabathor, Dissonance, Apoplexy..., aj keď určite dominovali skôr zahraničné kapely.
Nejako na strednej škole sa to začalo lámať a postupne som sa preorientoval hlavne na black metal. Čo sa týka SK/CZ BM scény, tak môžem spomenúť napr. Immortal Hammer, Hromovlad, Remmirath, Inferno, Silva Nigra... a zopár ďalších.
Aj dnes sa občas na domácej pôde mihne niečo, čo ma zaujme, no nie je toho veľa. A taktiež mám v hudbe podstatne širší záber, ako som mal v tom období.
 

Čo je podľa teba spoločný menovateľ, ktorý spája umelcov z rôznych žánrov/scén a čo ich naopak rozdeľuje ?

Ťažko povedať... Možno samotná schopnosť tvoriť, vnímať veci inou optikou a prinášať určité hodnoty, ktoré presahujú rámec možností väčšinovej populácie. Snáď iba cesty, ktoré k tomu vedú, sú rozdielne.
 

Čo ťa na domácej scéne serie?

Domáca scéna je naozaj to posledné, čo ma v živote serie.
 

Ktorý zvuk (štúdio, album/kapela), artwork (album cover) a videoklip na domácej scéne ťa zaujal najviac ?

Tieto slovenské, nízkorozpočtové pokusy o klipy väčšinou dopadajú tragicky, takže v tomto smere mi skôr niečo vyčarovalo úsmev na tvári (menovať nebudem). Ale aj to je emócia (aj keď autorsky pravdepodobne nezamýšľaná).
Z aktuálnych vydaní ma po hudobnej stránke naposledy zaujala asi Toreva - Extra Ecclesiam Nulla Salus, aj keď atmosféra nahrávky pre mňa nekorešponduje s jej ideovou náplňou. Ale to je už iná téma...
Čo sa týka artworku a tiež celkového spracovania bookletu, medzi tie vydarené zaraďujem napríklad Death Karmu - The History of Death and Burial Rituals II.
 
 
Hudobný album, kniha, film, seriál, počítačová hra, tetovacie štúdio a pivo ktoré odporúčaš a prečo.

Neviem, či budem niečo vyslovene odporúčať, snáď len môžem priblížiť, čo mám v tomto smere rád... Takže keď to zoberiem od konca - pivo moc nepijem, tetovaniu neholdujem, počítačové hry nehrám a seriály sledujem minimálne (snáď len klasika v podobe Slovácko sa nesúdí ma, ako jedna z mála, asi nikdy neprestane baviť).
Filmov mám obľúbených viacero, rôzne žánre - od detstva milujem bizarnú atmosféru filmu Tajemství hradu v Karpatech, tiež Záhradu, zo starších filmov klasiky ako Kočiar do Viedne, Kladivo na čarodejnice alebo Spalovač mrtvol... potom Duel, The Shining, Into the Wild... naposledy ma zaujal film U zlatej rukavičky alebo Jack stavia dom... Rád si pozriem rôzne hudobné dokumenty (About a Son, The Nine Lives of Ozzy Osbourne...). Je toho dosť...
Čo sa týka literatúry, svojho času ma ovplyvnili napríklad práce Arthura Schopenhauera alebo Mirceu Eliadeho... Mám rád knihy z oblasti histórie, religionistiky, ale tiež rôzne monografie s hudobnou tematikou... Niektorými vydaniami ma v poslednom čase celkom potešilo aj slovenské vydavateľstvo Sol Noctis, od ktorého som si zaobstaral zopár titulov.
V muzike mám, ako som už spomínal, pomerne široký záber. Tých obľúbených albumov by bolo veľa a obávam sa, že by som niečo zásadné zabudol spomenúť, no v poslednej dobe som počúval napríklad staršie kapelky ako Humble Pie, The Who, Sweet, Led Zeppelin... z tých novších zase The Hellacopters, Imperial State Electric, Earth, Supersuckers, Zeke, The Brian Jonestown Massacre... tiež veci ako Drab Majesty, Boards of Canada, Starwalker... Z toho tvrdšieho súdka sa mi z aktuálnych vydaní celkom páči posledný album od Lik - Misanthropic Breed, ktorý je takou odpoveďou na švédsky death metal v najlepších časoch, fajn znie aj nový Mörk Gryning - Hinsides Vrede... V týchto dňoch mi hrá v aute klasika v podobe The Cult - Sonic Temple... a tak by som mohol pokračovať ďalej... Často sa však stáva, že viem najviac oceniť iba úplne obyčajné ticho.

 
Ktorá domáca/zahraničná akcia je pre teba najlepšia a prečo ?


Čo sa týka koncertov na domácej pôde, rád spomínam napríklad na Noci Besov v BB, super atmosféra je vždy na Liptove alebo na Morave (Brno a okolie)...
Zahraničie vnímam hlavne cez moje účinkovanie v Malokarpatane. V tomto smere mal pre mňa príjemnú atmosféru napríklad švédsky Muskelrock alebo Beyond the Gates festival v Bergene, no bolo by toho určite viac.
 


 

Vinyl alebo CD ?

Za mňa asi skôr to CD, už len kvôli určitej nostalgii, ktorú si s týmto formátom spájam.
 

Je niekto na domácej scéne (aktívny alebo neaktívny hudobník) s kým by si si rád prečítal rozhovor na Jablkách ďaleko od stromu ?


Možno skôr z tých neaktívnych... V tomto smere by mohol byť celkom zaujímavý napríklad Korium alebo Hromovlad.
 

Motto/obľúbený citát pripadne odkaz na záver.

Myslím, že sa tu zaobídem aj bez citátov... Vďaka za rozhovor, prajem veľa inšpirácie do ďalšej tvorby.
 
===========================

Linky:

https://algorofficial.bandcamp.com/


No comments:

Post a Comment