Thursday, June 30, 2022

#32 Tom/EZR Reviews: MilchoMalefic - The Voices in Your Head (2022)

MilchoMalefic - Voices in Your Head (2022)

Tom/EZR

Píše sa rok 2022 a ja mám pocit, že na retro-synthwave (RS) scéne nastal oproti minulej dekáde značný útlm. A to paradoxne napriek tomu, že posadnutosť 80-smi v mainstreame dosahuje nové predtým nedosiahnuté méty. Neviem či je to len môj osobný pocit, ale retro 80s nostalgiu v poslednom čase vnímam viac v gitarovej hudbe a po tom ako sa do istej miery vyčerpali (alebo vyčerpávajú dojením opotrebovaných a vyťahaných mliečnych žliaz) UG žánre ako post-punk, retro doom, retro thrash tak v nedávnej minulosti severský vietor privial nové retro-glamové formácie (Crazy Lyxx, Nestor, ..). Na domácej scéne, ktorú svojimi rozmanitými aktivitami pokrýva label Night Call je RS stále veľmi okrajový žáner, ktorý si drží svoj nerdovský low-profile na úrovni rádovo desiatok insiderov, čo nie je žiadnym prekvapením alebo zmenou od dôb, keď v okolitých metropolách vypredávali kapely ako Pertubator alebo Gost 2-3 tisícové sály a v Bratislave bol problém dostať do Randalu stovku platiacich divákov. A preto v čase, keď aj velikáni scény ako Carpener Brut zrušili svoj jesenný koncert v MMC treba byť vďačný za každý počin, ktorý pripomenie, že RS tu stále je.

MilchoMalefic patrí medzi pár domácich RS interpretov, ktorý je aktívny zhruba od roku 2019 odkedy stihol vydať celkom rozsiahly katalóg singlov, EPčiek a svoj dlhohrajúci debut Second Life vydal v júli 2021. Voices in Your Head z júna 2022 je 6 skladbový počin o dĺžke necelých 20 minút. Jedná sa o inštrumentálny RS, kde skladby zväčša obsahujú ústredný melodický motív, ktorý sa v priebehu skladby vrství a graduje. Beaty sú nasamplované v pomalšom až strednom tempe a tým pádom je rytmus vhodne vystavaný pre melancholickú atmosféru – ktorá je charakteristická pre celý album.

Celkovo vnímam album Voices in Your Head ako pomerne konzervatívny RS zložený pre istý typ atmosféry ktorý sa nesnaží experiementovať či už so zvukom (náznak dub-stepových beatov som zachytil vo Flying Down) alebo s obmieňaním temp či presahu do iných žánrov alebo scén (čo sú príznačné prvky, s ktorými koketujú hlavní predstavitelia na svetovej úrovni). Jednoducho 80s melancholický RS chill, ktorý si viem úplne v pohode predstaviť ako soundrack ku kľudnejším pasážam v hrách Shadow of the Beast alebo Turrican II. na Amige 500. Hajlajty albumu sú pre mňa Voices in Your Head a Melancholy Trip.