#249 Nuummite / Post Rock / Marek / 9-12-2024

Kto si, čo robíš, čo ťa najviac zaujíma práve v týchto dňoch? Ahoj, jsem Marek a hraju na kytaru v Nuummite . Nejvíc teď bojuju se svým pesi...

Najčítanejšie za 7 dní

Monday, August 15, 2022

#178 AnAstromo // EBM // Peter // 08-08-2022.


Kto si, čo robíš, čo ťa najviac zaujíma práve v týchto dňoch ?

Ahoj. Volám sa Peter, niekoľko dní v týždni chodím do práce a snaď sa mi podarí tento víkend sa konečne dlhšie vyspať


Vymenuj kapely a projekty, v ktorých si pôsobil a na čo si hral.


Oficiálne som nikdy fyzicky nepôsobil v kapele, ale vlastne áno,  sídlisková sušiarenská kapela, na konci´80 a začiatkom´90 rokov, tam som tuším hral na bass gitaru. Myslím, že od roku 2014 to je oneman virtuálny projekt pod anagramom "AnAstromo" a potom od roku 2016 je to ďalší virtuálny projekt pod názvom "580_Miles", kde je tiež angažovaná speváčka a textárka "Miriam Christina"


Popíš svoju výbavu (nástroj, aparatúru, efekty) a čím je pre teba zaujímavá?

Iba pár hardware syntetizátorov, Sub Phatty, Nord Lead2x, Ultranova Novation, MiniBrute Arturia, Korg Volca series, Strymon BigSky, analógový mixer Mackie Onyx 1220i, toto používam pre výrobu reálnych zvukov, ale väčšinou to mám prepojené cez audio interface Motu 828 do DAW(PC) s pomocou MIDI keyboardov/kontrolérou a tu je mnoho a mnoho virtuálnych (VST) nástrojov, kde je naozaj z čoho vyberať, a čím sú zaujímavé? Niekedy je to celkom drina, vyrobiť originálny a zaujímavý zvuk (hluk) :)



Kde berieš inšpiráciu k tvorbe ?

Som samouk a nie som ani dobrý klavirista, rád však používam syntetizátory, dokážu v mnohých situáciach pomôcť, ale aj to je potrebné sa učiť. Takže viacmenej to je vo väčšine opakovanie si postupu, hľadanie a prepisovanie v danej chvíli vhodného "patchu", následne ukládanie, zapamätanie si cesty. Vo väčšine zo základnej linky, či už basovej ( prípadne sequencie ), alebo nejakého PAD motívu, sa postupne prepracujem k nápadu na tému danej skladby, ktorú následne postupne rozvíjam, vrstvím do možnej konečnej podoby danej piesne. Používam dva, tri, štyri tóny (akordy), nie som hudobník, nehrniem sa do zložitých kompozíc, ak sa mi aj podarí dať dokopy nejakú harmóniu, som šťastný ako blcha, ale dlho zvažujem či ju použiť. Skladbu následne odložím na neurčito, potom sa k nej vrátim a ak ma aj počase osloví a mám z nej pocit že ma stále oslovuje, tak ju uzavriem a pustím ďalej (na Bandcamp) , tam to pre mňa končí :)))) , ale niekedy sa stáva, že dostanem nápad v priebehu hodiny či dvoch, vtedy sa zastavím, lebo dostávam sám zo seba strach.


Ktorú skladbu, a ktorý text vlastnej kapely by si vyzdvihol ?     

Uff ... Každý album AnAstromo je odlišní od toho predchádzajucého, či už témou, atmosférou, spôsobom nahrávania, zakaždým sa skladby posúvajú ďalej, ale ak mám naozaj vyzdvihnúť nejakú skladbu, tak na prvom albume je titulná skladba "Promethia" tu som spolupracoval s maďarským hudobníkom "musicformessier", nahral tu gitary, za čo som mu neskutočne vďačný





Druhý album " UNDERWATERTIME




je postavený z 80% na analógovom zvuku syntetizátorov, takže, nedávno som si to opätovne počúval a stále ma prekvapuje. Niektoré piesne by som teraz nahrával asi inak, ale je to dobré ako to je, páči sa mi, ako sa to nanič nehrá ... i keď, som si asi pri nahrávaní albumu myslel niečo iné :) . Následne nastalo obdobie, keď som chcel robiť viac piesňovú formu, chcel som skúsiť niečo odlišné. Podarilo sa mi osloviť speváčku, skladateľku a textárku Miriam Christina, vytvorili sme projekt "580_MILES" a následne publikovali E.P "DROIT". Tu je potrebné povedať, že som absolutne nemal potuchy, do čoho sa púšťam. A musím poďakovať Miriam, za jej trpezlivosť so mnou a zároveň za čas, strávený, nekonečným opätovným nahrávaním vokálov. 





o niečo neskôr sme publikovali singel "MINEFIELD"





ten sa následne objavil na kompilácii " Dark Tunes from Czech and Slovak Caves Vol·I " , SANCTUARY.CZ nás vybrali, a som za to moc rád, človek nemá žiadné očakávania a potom príde toto a následne opäť ďalší výber do kompilácie, tentokrát "SYNTH SLOVAKIA Vol​.​2 (Compilation 2020) "





Na albume AnAstromo " Lights, Noise, Words and Universe " som oslovil poetku a fotografku " SUDLICE " ku spolupráci na dvoch skladbách, tu sa schovala pod pseudoným

" Alien 13*8*3






a práve SUDLICE má prsty v nasmerovaní a naslednom napojení na speváka, hudobníka, skladateľa a textára žijucého v nemecku " NINO SABLE " , ktorý následne otextoval a naspieval skladbu " Wir sind noch hier





aby toho nebolo málo, tak to vyustilo k opätovnej spolupráci so SUDLICE spoločne s NINO SABLE, tak vznikol skladba " HEAT





Skladba " MIRROR " už bola iba čerešnou na torte. To, že si NINO našiel čas a mal chuť ísť do toho, tak za to som veľmi vďačný a bola to pre mňa opäť nová skúsenosť.


Aké boli tvoje hudobné ambície v časoch ked si začínal a aká je realita ?

Neboli žiadné ambície. Ponechal som to čisto tak, nech to pláva vesmírom. Ako som už v predchádzajúcej otázke popísal, snažil som sa využiť ponúknutý moment tak, ako som najlepšie v danej chvíli vedel. A myslím, to platí stále. Ak má dnes alebo zajtra osloví niekto o spoluprácu, rád sa tejto príležitosti chopím, a ak ma nikto neosloví, nevadí, život pokračuje ďalej ...


Zaujímavá príhoda/príhody zo života kapely, o ktorú/é sa môžeš podeliť ?

V tomto našom " 21.storoči" ti jebne PC a stratíš jeden rok hudobných nápadov.


Cítiš sa byť súčasťou domácej scény ?

Tak teraz neviem, myslím si, že sa necítim byť súčasťou domácej scény, ale " JABLKAdalekoODstromu " mi poslali tieto otázky, začínam mať pocit, že nejaká súčasť tu bude :))) Mnoho kapiel a projektov hudobného podhubia, subkultúry, iná hudba tvz underground, dnes ale i v minulosti, funguje hlavne na princípe " DIY " ( urob si sám ).

Máme tu sociálne siete, kde je možnosť sa individuálne prezentovať, dať a o sebe vedieť, sme celosvetovo prepojený internetom. V priebehu jednej sekundy ( minúty ) cez streamovaciu platformu zistíš, že to, čo robíš ty, robí aj ďalších desať kapiel, projektov a ľudí na svete. Používajú sa rovnaké nástroje, nahrávaš takmer identických domácich štúdiach, nápady sú podobné ako vajco vajcu. Jedine v čom sa odlišujú, je jazyk prezentácie. Doma o teba nikto nazakopne a prídeš do nemecka a rozpohybuješ celý klub, v čechách ti tlieskajú, zo Spojeného Kráľovstva odchádzaš z rozliatým pivom na ksichte a v Taliansku rozpredáš posledné kusy CD/LP, ktoré si za posledné vlastné " €urače " nechal vylisovať, a za to si rád, pretože v predchádzajúcich krajinách nebol záujem. Takže, je to domáca scéna ?
        



 

Je rebélia stále dôležitá? Proti čomu, alebo za čo sa dnes "bojuje" v skúšobniach a na koncertných pódiách ?

Pokiaľ si rebéliu pamätá aj história, tak asi áno.


Ceníš si viac v rámci scény originalitu alebo skôr dôležité osvedčené žánrové postupy ?

Orginalitu určite, len nesmie naraziť na žánrové postupy, ale ľudia nemajú rady zmeny, takže osvedčené žánrové postupy budú stále preferované, i keď aj tie sa musia prispôsobovať.


Ako vnímaš nostalgiu za retro žánrami (image, hudba, zvuk) - sú to vykrádačky alebo pocta starým kapelám, ktorú treba tolerovať?

Vyrástal som a počúval hudbu ´80 a ´90 rokov, čo som počúval vtedy, počúvam i dnes, a z niektorých rádio staníc to prehrávajú neustále, i keď môj osobný playlist je sofistikovanejší a stále sa drží tejto doby, tento playlist dopĺňam aj o nové kapely ( projekty ). Ak natrafím na novú hudbu a zaujme ma, rád si ju opätovne prehrám, ale musím sa priznať, už to nie je také intenzívne ako v minulosti. Ak v novej nahávke počujem nejakú "vykrádačku" od nejakéj starej kapely, tak "starouši" to urobili dobre a dá sa to chápať i ako pocta, čí to tolerovať ? Človek je vo svojej podstate individualista. Sto ľudí, Sto chutí. Mne to nevadí, je to oživenie toho, čo už poznám, také imaginárne cestovanie časom s novými hodinkami :) . Nám, už starším, to pripomenie dobu, v ktorej sme to počúvali, oživí spomienky, lásky i starosti a mladším ročníkom, to môže otvoriť dvere hudobnej histórie, ktorá tu bola pred ich narodením a opätovne oživiť záujem o danú "starú" kapelu.
        

Poznáš interpretov vo svojej scéne, ktorí prerazili? Ako to prijala scéna?

Skúsim tak vo všeobecnosti, kedže počúvam aj iné hudobné žánre ( scény ), nie je možné síce počúvať všetko, a z jedného žánru by človek asi zidiotel. Kapela "GLOOM", myslím, že celkom idú a posúvajú sa, mne to robí radosť, majú chuť. Tak isto aj " The Last Days of Jesus ", šlape im to stále, takže za mňa áno :)), z Čiech, onewoman projekt " ISIOLIA " ,  dúfam, že to nevzdá !

a aj niekoľko zaujímavých interprétov zo " SYNTH SLOVAKIA " : ImiAFan, IAmNøt .
A aj ľudia okolo " ALIENS PRODUCTIONs " produkujú z roka na rok silnejšie veci.
A opäť v čechách to je človek, ktorý si hovorí " Moimir Papalescu ", je to elektronický guru, ktorý je súčasťou mnohých projektov a zarýva svoju autorsku ihlu do vinylu čoraz intezívnejšie. Jeho projekt " MAGNETIK " stále žije a som rád, keď príchádzajú s novými trackmi .

Tak ako sa rozpína vesmír, tak sa aj elektronická hudba posúva, a to sme ako ľudstvo chceli syntetizátorovú hudbu chceli zakázať. Dnes, našťastie, je syntetizátor ( alebo jeho ekvivalent ) súčasťou takmer každého profesionálného ale i domáceho štúdia a používa sa ako pevná súčasť projektu, takže áno, scéna to prijala.


Čo je Tvoja osobná hranica, za ktorou nie si ochotný akceptovať alebo počúvať interpreta ?

Každý interprét zodpovedá za svoj obsah tvorby. Je to produkt, či chceme alebo nechceme. Hranica tolerancie je veľmi tenká. Neprekáža mi farba epitelu interpréta, ani jeho vierovyznanie,  pokiaľ nie je reprezentované ako to jediné správne, či už podprahovo alebo priamočiaro. Určite nepôjdem na koncert, kde 87 *okotov má zdvihnutú pravicu. Nebudem počúvať hudbu, kde v textoch, ochranný oddiel vraždí, len preto, že môže. Ako ľudia, sme stále nepoučiteľní, a hlavne, a to ma veľmi desí, i ľahko ovplyvniteľní, len by som rád vedel, či je to z nechcenej nevedomosti, alebo vychcanosti myslenia človeka samotného.


Ktoré žánre treba skombinovať, aby vniklo niečo nové a zaujímavé ?

Ale ono stále objavujeme niečo nové ! Prečo mám z tejto otázky pocit, že všetko už bolo objavené. Aj vesmír, i keď sa nám zdá, že je tmavý, pri bližšom pohľade, v skutočnosti je to nekončiaca paleta farieb, tvarov a posúva našu predstavivosť k poznaniu, že je tu stále niečo, o čom sme ani netušili. Pri hľadaní sa netreba bát, zahodiť predsudky o čarodejníctve a pannenstve o nebi, o pekle.



Čo ťa na domácej scéne teší a naopak čo ťa serie ?

Už 33 rokov si tu môžeme slobodne, bez obmedzení a reštrikcií, tvoriť !!! A ľudia sa tu u nás, stále topia a vracajú k sentimentu režimu, kde tieto obmedzenia boli praktizované.


Hudobný album, kniha, film, seriál, počítačová hra, tetovacie štúdio a pivo ktoré odporúčaš.

Hudobný album: NINO SABLE - sedate ⊚ seduce
Kniha: STEPHEN HAWKING - Ilustrovaná stručná história času
ANDREW COHEN a BRIAN COX - Planéty
Film: RIDLEY SCOTT - Alien 40th Anniversary [4K UHD]
Seriál: The Expanse
Počítačová hra: nehrávam, takže nemôžem odporúčať
Tetovacie štúdio: kérku nemám, takže zatiaľ bez odporúčania
Pivo: 4135 dní už úspešnej oddolávam, takže nebudem odporúčať žiadné


Ktorá domáca/zahraničná akcia je pre teba najlepšia ?

Nechodievam moc často na hudobné akcie, a dva roky Covid obmedzený asi tomu tiež moc nepomohlo, takže spomeniem len tie, ktorých som sa zúčastnil pred Covidom. Páčila sa mi akcia " SYNTH SLOVAKIA " a potom akcia " A DAY OF SOUND " v Kutnej Hore.  
 

Je niekto na domácej scéne (aktívny alebo neaktívny hudobník) s kým by si si rád prečítal rozhovor na Jablkách ďaleko od stromu ?

Určite, chalani zo " SYNTH SLOVAKIA " odvádzajú poctivú robotu a zaslúžili by si rozhovor .


Motto/obľúbený citát pripadne odkaz na záver.

" Ex nihilo nihil fit " Budem úprimný. Tie otázky mi dali zabrať a dosť ma vyčerpali :) , ale je to taká príjemná vyčerpanosť. A ďakujem za pozvanie a prajem mnoho ďalších a zaujímavých rozhovorov."

=====================================

Linky:

https://anastromo.bandcamp.com/

https://www.youtube.com/channel/UC9ciDNa4LlADZmbkvFuB1Yg

No comments:

Post a Comment