#134 Flork Reviews: PSØL - Contradiction Syndrome (EP, 2024)

PSØL  - Contradiction Syndrome (EP, 2024) By Flork Almost a year ago, I had the chance to review PSØL ’s debut EP.  If I remember correctly,...

Najčítanejšie za 7 dní

Friday, August 26, 2022

#180 Filip Olejka // Hudobný skladateľ pre filmy, hry a seriály // 10-08-2022.


 

Kto si, čo robíš, čo ťa najviac zaujíma práve v týchto dňoch ?

Volám sa Filip Olejka a som hudobný skladateľ pre filmy, hry a seriály. Tvorím hudbu už desať rokov a druhý rok pracujem v štúdiu Hansa Zimmera a Lorna Balfa zvanom 14th Street Music v Los Angeles. Vo voľnom čase chodím do posilky, utekávam, starám sa o psa a vždy keď môžem veľmi rád strávim čas aj so svojimi známymi a rodinou.  


Vymenuj kapely a projekty, v ktorých si pôsobil a na čo si hral.

Nehral som v živote ani v jednej kapele, venujem sa filmovej hudbe už od malička a skladateľ pracuje väčšinou sám v uzavretej miestnosti. Rád si myslím, že viem hrať na klavír, ale bez softwaru , v ktorom robím hudbu by som sa ďaleko nedostal. Pracoval som na projektoch ako „Man vs Bee“ s Rowanom Atkinsonom na Netflixe, seriálový hit Amazonu Prime „The Wheel of Time“ alebo mini seriál „Dopesick“, ktorý bol nominovaný na 14 cien Emmy a v hlavnej úlohe Michael Keaton.


 

Popíš svoju výbavu (nástroj, aparatúru, efekty) a čím je pre teba zaujímavá?

Počítať, klavír, tony hard diskov s nástrojmi a efektami. Pracujem v programe Cubase už 9 rokov a neviem si ho vynachváliť. K tomu mám v štúdiu klavír od M- Audia, na ktorom komponujem všetku svoju hudbu a starú strunovú gitaru, po rodičoch.


 

Kde berieš inšpiráciu k tvorbe ?

Projekt samotný je najlepšia inšpirácia. Hneď ako vidím emócie hercov a postáv, viem ktorým smerom mám ísť. Ale ak nedostaneme scény včas, tak ďalšie inšpirácie prúdia z komunikácie s režisérom či producentom a on alebo ona ma už nasmerujú správnou cestou.   


Ktorú skladbu, a ktorý text vlastnej kapely by si vyzdvihol ?

Ťažko povedať, na tracku sa dá pracovať do nekonečna, ale náš soundtrack k The Wheel of Time mi príde veľmi jedinečný a originálny. Nahrávali sme ho na Abbey Road v Londýne, hlavne teda spev a vokály, ktoré spievali text preložený do jazyka, ktorý je zasadený v univerze seriálu.


Aké boli tvoje hudobné ambície v časoch ked si začínal a aká je realita ?

Hneď ako som sa spoznal so skladateľom Lornom Balfom v 2015tom, vedel som, že chcem pre neho pracovať a našťastie sa to stalo realitou v roku 2020, čiže to čo som chcel som aj dosiahol.



 

Zaujímavá príhoda/príhody zo života kapely, o ktorú/é sa môžeš podeliť ?

Neviem či nejakú zaujímavú prihodu mám, keďže my skladateľia sme zavretí v tmavej miestnosti, sami, kde tvoríme. Najzaúmavejšie bolo pracovať so Rowanom Atkinsonom a predstava, že hodnoti moju hudbu bola neskutočná. Alebo sa mi raz stalo, že som bol na hovore s režisérom, zapisoval som jeho poznámky a po dvoch hodinách hovoru nam vypadla elektrina a všetko som stratil. Teraz vtipné, ale vtedy mi do spevu moc nebolo.  


Cítiš sa byť súčasťou domácej scény ?

Hudba do filmov, hier a seriálov na slovensku takmer neextistuje, čiže je pekné, že možno práve moja generácia bude pionierom v tohto žánru na Slovensku, ak sa to uchytí. Čo sa týka iných žánrov, ktoré sú na Slovenskú tvorené, tých sa súčasťou necítim, lebo naše žánre nemajú toho veľa spoločného.   


Je rebélia stále dôležitá? Proti čomu, alebo za čo sa dnes "bojuje" v skúšobniach a na koncertných pódiách ?

Dnes sa bojuje hlavne o to, aby sa hudba ďalej nahrávala s reálnymi hudobníkmi. Ktokoľvek dnes môže chytiť virtuálne nástroje, ktoré znejú kvalitne a tým ušetriť veľa peňazí z rozpočtu, ale takej hudbe chýba duša, ktorú tomu dá hudobník. Čo sa týka rebélie, veľa krát začínajúci umelec musí tak trochu rebelovať proti okoliu, nepočúvať iných názory a kritiku, že to nevyjde a že je to zbytočné. Ak človek miluje tvoriť hudbu, musí urobiť nejaké obety a aj ísť občas hlavou proti múru.



 

Ceníš si viac v rámci scény originalitu alebo skôr dôležité osvedčené žánrové postupy ?

To záleží od projektu. Originalita je to čo nás posúva ďalej. Vždy je potrebné prísť s niečim novým, aby sme sa odlíšili od druhých, vynašli nové spôsoby tvorby, nové melódie, nástroje, zvuky a tak ďalej. Niekedy je jedinou cestou ako sa posunúť ďalej zaexperimentovať so zvukmi či nástrojmi, ale aj to môže mať nejaké hranice. Napríklad, používať elektronické synťáky vo filme z druhej svetovej môže znieť originálne, ale do takej miery, aby ste sa stále dokázali vžiť do danej doby.     


Ako vnímaš nostalgiu za retro žánrami (image, hudba, zvuk) - sú to vykrádačky alebo pocta starým kapelám, ktorú treba tolerovať?

Nemyslím si, že sú to vykrádačky, teda pokiaľ skladatelia podobných trackov nepoužívajú už vytvorené melódie niekým iným, nedajú credit a nezaplatia royalties. Inak mi to neprekáža.  


Poznáš interpretov vo svojej scéne, ktorí prerazili? Ako to prijala scéna?

Bohužiaľ, z blízkeho okolia nepoznám žiadneho interpreta, ktorý by prerazil v tvorbe hudby akéhokoľvek žánru. Ťažko sa preráža do priemyslu, v ktorom je tak veľká konkurencia.  


                                                                         (Lorne Balfe) 


Čo je Tvoja osobná hranica, za ktorou nie si ochotný akceptovať alebo počúvať interpreta ?

Nad podobnou otázkou som nikdy nerozmýšlal, asi nemám žiadne hranice, pokiaľ sa mi daný interpret ľúbi, vypočujem si to nech je to akéhokoľvek žánru.   


Ktoré žánre treba skombinovať, aby vniklo niečo nové a zaujímavé ?

Filmová hudba spojená s metalom alebo rockom. Keď sa spojí orchester, elektrická gitara a k tomu bicie, vzniká skvelá a originálna zohra zvukov. Najlepší príklad je hudba od Ramina Djawadiho k filmu Iron Man alebo hudba Joela Goldsmitha k filmu Kull Dobyvateľ.   


Čo ťa na domácej scéne teší a naopak čo ťa serie ?

Slovenskú pop hudbu nepočúvam, nie je to môj štýl. Príliš veľa rapu, spevu o láske a príliš málo kvalitnej filmovej, hernej a seriálovej hudby. Verím, že sa to čoskoro vybalancuje.


Ktorý zvuk (štúdio, album/kapela), artwork (album cover) a videoklip na domácej scéne ťa zaujal najviac ?

No určite štúdio 14th Street, pre ktoré pracujem. Lorne a Hans sú najlepší v priemysle. Taktiež milujem hudbu Joela Goldsmitha, Haralda Klosera, Ramina Djawadiho, Howarda Shorea, Justina Hurwitza, Briana Tylera alebo Toma Holkenborga. A zo slovenskej tvorby, Horkýže Slíže vždy potešia. Aj keď to pravidelne nepočúvam, track od Horkýže Slíže a DMS zvaný Rampa ma dosť zaujal.  


Hudobný album, kniha, film, seriál, počítačová hra, tetovacie štúdio a pivo ktoré odporúčaš.


Čo sa týka albumu, nedá mi nespomenúť soundtrack album k filmu Midway, The Hobbit alebo First Man. Najlepšia kniha je Pán Prsteňov, z tohtoročných filmov to je určite najlepší Top Gun, seriály Stargate Universe a The Boys a  počítačová hra Battlefield. Žiadne tetovacie štúdio zatiaľ nepoznám a čo sa týka piva, vypijem akúkoľvek značku, pokiaľ je čapované a správne vychladené.     



 

Ktorá domáca/zahraničná akcia je pre teba najlepšia ?

Nemyslím si, že nejakú mám, ale veľa mojich známych si pochvalovalo „Rock for People“ v Čechách.


Je niekto na domácej scéne (aktívny alebo neaktívny hudobník) s kým by si si rád prečítal rozhovor na Jablkách ďaleko od stromu ?

Rozhovor s kýmkoľvek z kapely Horkýže Slíže by som si rád prečítal.


Motto/obľúbený citát pripadne odkaz na záver.

Motto, ktoré spomenul streamer Restt, „Každá myš si nájde svoju dieru“.  Dáva to nádej, že nech máte akúkoľvek konkurenciu v svojom obore alebo nech sa akokoľvek nedarí, raz si človek nájde to správne miesto, do ktorého patrí. 


================================================

Linky:

https://filipolejkamusiccomposer1.bandcamp.com/

https://www.facebook.com/filip.olejka

No comments:

Post a Comment